У статті розглядаються наукові підходи до пояснення справедливості в
рамках різних психологічних напрямів ХХ століття. Узагальнюються
трактовки справедливості у психоаналізі, необіхевіоризмі, соціальному
біхевіоризмі, гуманістичній та когнітивній психології. Вказується, що у
психоаналізі справедливість зводилася до адекватного застосування методів
винагороди і покарання у процесі розвитку морально-етичної складової зростаючої особистості. Необіхевіоризм та соціальний біхевіоризм
справедливе їх використання вбачали в можливості регулювання поведінки
людини. Аналізується трактовка справедливості в гуманістичній психології як
метапотреби особистості. Презентується позиція когнітивної психології
щодо умов досягнення справедливості у соціальній взаємодії. Окреслюються
перспективи подальшого дослідження цього явища в сучасній психології.
The article is dedicated to the scientific approaches to the explanation of justice
within different psychological schools of the XX century. Attention is focused on the
views of scientists whose subject of study was justice and content associated
categories. Interpretations of justice in psychoanalysis, neobihaviorism, social
behaviorism, humanistic and cognitive psychology are generalized. It is specified
that psychoanalysis treats justice as adequate use of remuneration and punishment
methods in the process of development of moral and ethical part of growing
personality. Neobihaviorism and social behaviorism saw fair use of them in the
possibility of human behavior regulating and its adjustment in accordance with the
ethical standards of social environment. The interpretation of justice in humanistic
psychology is analyzes as a "peak" experience, metaneed of personality, metamotive,
higher value that bring personality to self-realization. It represents the position of
cognitive psychology on the conditions for achieving justice in social interaction. The
article determines the aspects of justice study explained by representatives of
different schools and outlines the prospects for further studies of this phenomenon.