Уперше у вітчизняній історіографії здійснено комплексне дослідження розвитку та функціонування української мови як державної у сфері вищої освіти незалежної Української держави.
У праці розглядаються історичні передумови розвитку української мови в органічному зв’язку з процесом формування освіти. Досліджено державні заходи різних установ незалежної України щодо нормативно-правового розширення функціонування української мови в навчальних закладах.
Проаналізована організаційна робота державних органів різного рівня щодо функціонування української мови у вищій школі. Вивчено стан підготовки та забезпечення навчальних закладів України кадрами українознавчого профілю. Висвітлено впровадження в навчальний процес вищих навчальних закладів української термінології, забезпечення закладів освіти українськомовною навчальною та науково-методичною літературою, підручниками, навчальними посібниками, словниками. Показано кількісні та якісні зрушення в утвердженні української мови як державної в навчальних закладах України. Відстежено характер та наслідки русифікації освіти в окремих регіонах країни в зазначений період. Розроблено рекомендації щодо повноцінного функціонування української мови в сфері освіти
The complex analysis of introducing Ukrainian as the state language into the higher learning institutions under conditions of independent and sovereign Ukrainian state has been made. It has been given the author’s conception of the state language functioning normative and legal support.
Organizational activities for introducing Ukrainian as the state language into the educational process are assessed. The level of teaching and learning Ukrainian by pupils and students of learning institutions has been determined. Also the level of provision of higher learning institutions and compulsory schools with educational and methodical literature, textbooks and manuals has been defined.
Peculiarities of scientific and methodical provision of introducing Ukrainian into the higher learning institutions educational process are generalized. The nature and consequences of russificating Ukrainian and education under the period mentioned above, and also the level of fulfilling the Law on Languages in the Ukrainian Soviet Socialist Republic have been considered by the author.
Recommendations for right functioning Ukrainian in the field of education have been elaborated.