Розроблено та науково обгрунтовано методику особистісно орієнтованого навчання геометрії в основній школі на базі дослідницької діяльності з застосуванням комп'ютерних програм для формування головних і предметних компетентностей і розвитку особистісних якостей підлітків. Розкрито суть особистісно орієнтованого навчання. Виділено психолого-педагогічні передумови розвитку особистості підлітків. Розроблено таксономію цілей (виділено головні, загальнопредметні, предметні компетентності). Розроблено методичні рекомендації щодо організації навчання даного типу. З'ясовано особливості, найбільш адекватні форми, методи, засоби навчання, спроектовано планування роботи вчителя. Розроблено систему вивчення теоретичного матеріалу та методику розв'язування задач. Наведено результати педагогічних експериментів, що підтверджує ефективність запропонованої методики особистісно орієнтованого навчання геометрії в основній школі.
Thesis for a candidate’s degree on pedagogics in speciality 13.00.02 – theory and methodology of teaching (mathematics) – Dragomanov National Pedagogical University, Kyiv, 2008. The methodology of a geometry personality-oriented teaching at the secondary school on the basis of a computer-supported experimental activity being aimed at key-and-object competences formation and teenager’s personal qualities development has been elaborated and theoretically grounded in the present work. The psycho-pedagogical reasons of personality development have been determined and the main indices of teenager personality development which can be observed and measured in the process of geometry training at the secondary school have been defined, methodical recommendations of organizing the above teaching of geometry have been worked out; investigation category instrument has been determined as defined have been components composition, properties. Teacher’s work planning based on the computer-supported investigating activity under conditions of personality-oriented training has been predetermined. Pedagogical experiments results having proved the effectiveness of the geometry personality-oriented training methodology have been presented in the said work.