Розроблено й обгрунтовано структуру професійно-значущих особистісних якостей соціального педагога, педагогічні засади особистісного розвитку майбутнього соціального педагога у процесі професійної підготовки у ВНЗ, а саме: базові поняття, концепцію його особистісного розвитку, технологічну модель забезпечення особистісного розвитку майбутнього соціального педагога у процесі професійної підготовки у ВНЗ, критерії ефективності, організаційно-методичні умови та педагогічні закономірності такого розвитку. Вдосконалено зміст, методи й організаційні форми навчально-виховного процесу освітньо-професійної програми підготовки майбутнього соціального педагога на підставі положень кредитно-модульної системи. Розвинуто принципи, стадії особистісного розвитку майбутнього соціального педагога, фактори впливу вузівського освітнього середовища на розвиток особистості студента. Розроблено та впроваджено навчально-методичний комплекс для забезпечення його особистісного розвитку в процесі його професійної підготовки у ВНЗ.
In this thesis the author has developed and substantiated: the structure of personal features of social pedagogue important for profession; pedagogic basics for personality development of future social pedagogue in the process of professional training at a higher educational institution; aggregate of basic notions, concept of personality development of future social pedagogue in professional training; technological model of insuring of personality development of future social pedagogue in the process of professional training at a higher educational institution; efficiency criteria, organizational and methodological conditions and pedagogic principles of personality development of future social pedagogue in the process of professional training at a higher educational institution.
It has been improved a substance, methods and organizational forms of educational process of social pedagogue training program on the basis of credit-module system.
The author has been advanced principles, stages of personality development of future social pedagogue; factors of influence of a higher education institution environment on development of student's personality.
Training and methodological complex for insuring of personality development of future social pedagogue in the process of his/her professional training at a higher educational institution have been developed and implemented.