DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 25 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9641
Title: Рівневий аналіз етичної компетентності майбутніх учителів суспільно-гуманітарних дисциплін
Authors: Ткаченко, С. В.
Keywords: етична компетентність
майбутній учитель
суспільно-гуманітарні дисципліни
этическая компетентность
будущий учитель
общественно-гуманитарные дисциплины
ethic competence
future teacher
social and humanitarian disciplines
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Ткаченко С. В. Рівневий аналіз етичної компетентності майбутніх учителів суспільно-гуманітарних дисциплін / С. В. Ткаченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики: збірник наукових праць. – Випуск 25 (35) / ред.кол. : Н.В.Гузій (відп. ред.). – К. : Вид-во НПУ імені М.П.Драгоманова, 2015. – С. 27-30.
Abstract: Статтю присвячено визначенню та характеристиці рівнів сформованості етичної компетентності майбутніх вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін. Наведено означення етичної компетентності, схарактеризовано її структурні компоненти, що дозволяють ефективно побудувати процес формування етичної компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх учителів суспільно-гуманітарних дисциплін, а також розробити методику діагностування досліджуваного феномена.
Статья посвящена выявлению и характеристике уровней сформированности этической компетентности будущих учителей общественно-гуманитарных дисциплин. Приведены определение этической компетентности, охарактеризованы её структурные компоненты, что позволяет эффективно построить процесс формирования этической компетентности в процессе профессиональной подготовки будущих учителей общественно-гуманитарных дисциплин, а также разработать методику диагностирования исследуемого феномена.
The article is devoted to definition and level formation characteristics of ethic competence for future teachers of social and humanitarian disciplines: high, middle and low. High level can be described of the main structural components for teacher’s ethic competence and their formation on the phase of professional pedagogical preparation; middle level is characterized of deficient development of the structural components; low level can be defined as a weak demonstration of structural components. It includes the definition of ethic competence, its structural components are described: need-evaluative, meaningful and activity. The contents of need-evaluative component reflects the availability of personal exertion demand in profession of social and humanitarian disciplines’ teacher, deep understanding of public importance for chosen job; meaningful component proves availability of some knowledge about moral and its role in teaching; and activity component means the presence of skills in order to decide professional tasks. All this allows to build the process of ethic competence formation effectively in the process of professional preparation for future teachers of social and humanitarian disciplines. Also this is the way to work out the methodology of diagnosis as for studied phenomenon.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/9641
Appears in Collections:Випуск 25

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tkachenko.pdf241.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.