Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Функциональная система вербально-коммуникативной деятельности (компетентностный аспект)

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Зернецкая, Алла Анатольевна
dc.date.accessioned 2023-07-26T10:22:59Z
dc.date.available 2023-07-26T10:22:59Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Зернецкая, Алла Анатольевна. Функциональная система вербально-коммуникативной деятельности (компетентностный аспект) : монография / А. А. Зернецкая ; Мин-во образования и науки Украины, Нац. пед. ун-т им. М. П. Драгоманова. - Харьков : 2014. - 336 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41403
dc.description.abstract В диссертации предложен новый подход к изучению функциональной системы вербально-коммуникативной деятельности сквозь призму компетентностного подхода; сконструирована ментально-языковая дискурсивная модель вербально-коммуникативной деятельности, представляющая собой функциональную систему открытого типа. ВКД является стратегической программой, которая либо спланирована искусственно, либо пассивно выполняется коммуникантом на протяжении всей его жизни. Ключевым этапом ВКД как функциональной системы, определяющим развитие поведения коммуниканта, является выявление целей поведения. Речевое поведение определено как сочетание выбора программы действий на уровне тактик и форм действия, адекватных преследуемым целям каждого уровня прагматических условий осуществления ВКД. uk
dc.description.abstract The thesis suggests a new approach to the study of functional system of verbal and communicative activities through the competence approach. Being the open functional system, the mental-linguistic-discursive model of verbal and communicative activities has been constructed. The structure of communicative competence has been presented as databases of the following three types of clusters: presuppositional, linguistic and performance competences that are necessary for the of verbal communication realization. The qualitative and quantitative parameters of the content of communicative competence of linguistic identity have been classified and the levels of its formation for success verbal communication have been measured due to the elements of content analysis method conducted by G. Lasswell. The level of achieving the desired perlocutionary effect (language code decoding by a reader) has been revealed in the process of verbal and communicative activities of the protagonists of prose and the authors of poetry. The theoretical model of a functional system of verbal and communicative activities and the structure of communicative competence have been proved to be universal for native speakers of any language. uk
dc.description.abstract У монографії викладено авторську концепцію вербально-комунікативної діяльності як функціональної системи, що керує базою знань та вмінь комунікативної компетенції, писано склад комунікативної компетенції. Роботу виконано в рамках психолінгвістики і коммунікативістики на материалі російської мови. Книгу призначено науковцям, викладачам, аспірантам і студентам філологічних спеціальностей. uk
dc.language.iso ru_RU uk
dc.title Функциональная система вербально-коммуникативной деятельности (компетентностный аспект) uk
dc.title.alternative Functional System of Verbal and Communicative Activities (Competence Aspect) uk
dc.type Monograph uk
dc.identifier.udc 81'1:800.6:373.1.013


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу