Стаття присвячена дослідженню логіко-гносеологічної проблематики, зокрема законів мислення у творчому спадку представників київської духовно-академічної філософії ХІХ ст., таких як В. Карпов, Й. Міхневич, О. Новицький, П. Ліницький. Центральною проблемою статті є теоретичний пошук світоглядних витоків розуміння сутності, місця та значення законів мислення в пізнавальній діяльності людини. Автори статті зупиняються на вивченні творчості лише тих персоналій, які мали свої власні підручники з логіки, хоча лекції читали без винятку всі професори філософії Київської духовної академії. Такий підхід до проблеми пов’язаний із цілою низкою труднощів, оскільки в підручниках важко було віднайти власну позицію мислителя з тієї чи іншої проблеми. Не дивлячись на це, позиції професорів суттєво відрізняються одна від одної. І ми спробували це довести. Метою дослідження було з’ясування ідейного збігу та одночасно принципових розбіжностей головних положень щодо розуміння сутності, місця та значення законів мислення в пізнавальній діяльності людини в творчій спадщині професорів Київської духовної академії. Дана мета реалізувалася у наступних завданнях. проаналізувати головні ідеї праць з логіки В. Карпова, Й. Міхневича, О. Новицького, П. Ліницького та розкрити їх світоглядні уподобання; віднайти ідейні збіги між головними положеннями їх теоретичних уподобань; обґрунтувати факт впливу західноєвропейської філософської традиції на філософів київської школи духовно-академічної філософії ХІХ – початку ХХ ст.
The article is devoted to studying the logical and epistemological issues, in particular the laws of thinking in the creative heritage of the representatives of Kyiv theological-academic philosophy of the XIX century, such as V. Karpov, J. Mikhnevych, O. Novytsky, P. Linytsky. The central problem of the article is the theoretical search for ideological origins of understanding the essence, place and significance of the laws of thinking in human cognitive activity. The authors of the article focus on studying the creative heritage only of those personalities who had their own textbooks on logic, although the lectures were delivered without exception by all professors of philosophy of the KTA. This approach to the problem is associated with a number of difficulties, because in the textbooks it was difficult to find the thinker's own position on a particular problem. Despite this, the positions of professors differ significantly from each other. And we tried to prove it. The aim of the study was to clarify the ideological coincidence and at the same time fundamental differences of the main statements on understanding the essence, place and significance of the laws of thinking in human cognitive activity in the creative heritage of professors of the Kyiv Theological Academy. This goal was realized in the following tasks. to analyze the main ideas of works on the logic by K. Karpov, J. Mikhnevych, O. Novytsky, P. Linytsky and to reveal their worldview preferences; find ideological coincidences among the main statements of their theoretical preferences; to substantiate the fact of the influence of the Western European philosophical tradition on the philosophers of the Kyiv school of theological-academic philosophy of the XIX – early XX centuries.