Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Bilianska, Mariia
dc.contributor.author Kolodyazhna, Alla
dc.contributor.author Shuhailo, Yana
dc.contributor.author Bohoslavets, Lubov
dc.date.accessioned 2022-01-06T11:19:28Z
dc.date.available 2022-01-06T11:19:28Z
dc.date.issued 2021-05
dc.identifier.citation Peculiarities of the Ukrainian Language as a Foreign Language Teaching in the Conditions of Distance Learning / М. Bilianska, A. Kolodyazhna, Y. Shuhailo, L. Bohoslavets // Advances in Social Science, Education and Humanities Research : Proceedings of the International Conference on New Trends in Languages, Literature and Social Communications (ICNTLLSC 2021). - 2021. - Volume 557. - Рр. 244-254. - https://doi.org/10.2991/assehr.k.210525.029 ua
dc.identifier.isbn 978-94-6239-384-4
dc.identifier.issn 2352-5398
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36119
dc.description.abstract The article analyses the experience of teaching Ukrainian as a Foreign language (UFL) in the conditions of distance learning in higher education institutions. An analysis of the scientific achievements of researchers in the field of teaching a foreign language, including UFL, is made. UFL is considered a mean of intercultural communication and the linguocultural and sociocultural knowledge acquisition tool. The results of the survey conducted among teachers of UFL on the use of online educational resources and the education system's readiness for distance learning (online) are summarised. The most popular online platforms and resources are identified in the paper. The main features of teachers and students activity in the distance learning process, its results and problems are outlined. It is concluded that distance learning allows participants to establish cooperation and two-way communication in the educational process. An important factor of successful language learning is the motivation of international students to learn the language, mastering self-education skills, direct contact with peers. The organization of art events, the involvement of listeners of the preparatory department and students to participate in scientific conferences held online facilitate it. Simultaneously, attention is focused on the problems and shortcomings of distance learning of UFL. The technical component needs to be improved, namely, equipping with the latest software, Internet and mobile communication access, forming skills to work online, and using basic computer programs (e-textbooks, video content, online tests, etc.). ua
dc.description.abstract У статті проаналізовано досвід викладання української мови як іноземної в умовах дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Здійснено аналіз наукового доробку вчених у галузі викладання іноземної мови, зокрема й української як іноземної з метою міжкультурної комунікації і засвоєння лінгвокраїнознавчих і соціокультурних знань. Узагальнено результати проведеного опитування серед викладачів української мови як іноземної щодо використання освітніх онлайн ресурсів, готовності системи освіти до занять в дистанційному (онлайн) форматі, визначено найбільш популярні онлайн платформи та ресурси; особливості діяльності викладачів та здобувачів освіти у процесі дистанційного навчання, її результати і проблеми. Зроблено висновки, що дистанційне навчання відкриває можливості для студента та викладача, дозволяє учасникам освітнього процесу налагоджувати співпрацю та спілкування. Важливим чинником є мотивація іноземних студентів до вивчення мови, оволодіння навичками самоосвіти, безпосередній контакт з ровесниками. Цьому сприяє організація мистецьких заходів, долучення слухачів підготовчого відділення і студентів до участі в наукових конференціях, що проходять онлайн. Водночас акцентовано увагу на проблемах та недоліках дистанційного вивчення української мови як іноземної. Потребує вирішення технічна складова, а саме, оснащення новітнім програмним забезпеченням, доступом до Інтернету і мобільного зв'язку, формування вмінь працювати онлайн і користуватися основними комп'ютерними програмами (е-підручники, відеоконтент, онлайн тести тощо). ua
dc.language.iso en ua
dc.subject distant learning ua
dc.subject Ukrainian language as foreign language ua
dc.subject educational process ua
dc.subject learning technologies ua
dc.subject organization of classes ua
dc.subject дистанційне навчання ua
dc.subject українська мова як іноземна ua
dc.subject освітній процес ua
dc.subject технології навчання ua
dc.subject організація занять ua
dc.title Peculiarities of the Ukrainian Language as a Foreign Language Teaching in the Conditions of Distance Learning ua
dc.title.alternative Особливості викладання української мови як іноземної в умовах дистанційного навчання ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу