DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К(123) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32952
Title: Розвиток координаційних рухових здібностей юних футболістів на етапі базової підготовки
Other Titles: Развитие координационных двигательных способностей юных футболистов на этапе базовой подготовки
Development of coordination motor abilities of young football players at the stage of basic training
Authors: Собко, С. Г.
Собко, Н. Г.
Keywords: координаційні рухові здібності
юні футболісти
показники
координационные двигательные способности
юные футболисты
показатели
coordination motor abilities
young football players
indicators
Issue Date: 2020
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Собко, С. Г. Розвиток координаційних рухових здібностей юних футболістів на етапі базової підготовки / С. Г. Собко, Н. Г. Собко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Вип. 3К (123). - С. 405-408.
Abstract: Не дивлячись на багаточисельні дослідження визначення і класифікації рухових здібностей людини, низка питань їх оцінки відносно різних видів рухової діяльності, зокрема футболу, залишаються невирішеними. Нами використано сконструйований тест рухових здібностей для футболістів, запропонований В. Губою, А. Скрипко, О. Стулою, заснований на виконанні найбільшої кількості ударів м’яча між внутрішніми сторонами стоп у підскоках з ноги на ногу. Зроблено аналіз тесту перевірки координаційних рухових здібностей, що містить комплексні критерії декількох ознак їх розвитку: придатності до диференціації, рівноваги, швидкості реакції, пристосування, орієнтації, взаємодії, відчуття ритму, високої частоти рухів. Визначено індивідуальні показники розвитку координаційних рухових здібностей досліджуваного контингенту. За допомогою методів математичної статистики також визначено середньогрупові показники юних футболістів на етапі базової підготовки. Розроблені шкали для кожної вікової групи дозволили оцінити рівень розвитку координаційних рухових здібностей юних футболістів на етапі базової підготовки і визначити його як низький, нижчий за середній, середній, достатній, високий. Більшість показників кожної вікової групи знаходяться на середньому рівні.
Несмотря на многочисленные исследования определения и классификации двигательных способностей человека, ряд вопросов их оценки в отношении различных видов двигательной деятельности, в частности футбола, остаются нерешенными. Нами использован сконструированный тест двигательных способностей для футболистов, предложенный В. Губой, А. Скрипко, А. Стулой, основанный на выполнении наибольшего количества ударов мяча между внутренними сторонами стоп в подскоках с ноги на ногу. Сделан анализ теста проверки координационных двигательных способностей, содержащий комплексные критерии нескольких признаков их развития: пригодности к дифференциации, равновесию, быстроты реакции, приспособлению, ориентации, взаимодействию, чувству ритма, высокой частоты движений. Определены индивидуальные показатели развития координационных двигательных способностей исследуемого контингента. С помощью методов математической статистики также определены среднегрупповые показатели юных футболистов на этапе базовой подготовки. Разработанные шкалы для каждой возрастной группы позволили оценить уровень развития координационных двигательных способностей юных футболистов на этапе базовой подготовки и определить его как низкий, ниже среднего, средний, достаточный, высокий. Большинство показателей каждой возрастной группы находятся на среднем уровне.
Despite numerous studies on the definition and classification of motor abilities, a number of questions about their evaluation of various types of motor activity, in particular football, remain unresolved. We used the constructed test of motor skills for football players, proposed by V. Guba, A. Skripko, O. Stula, which measures genotypic elements, defines a complex coordination structure; based on the highest number of ball strikes between the inside of the feet in foot-to-foot jumps. The test score is the number of complete cycles of ball strikes performed within one minute. The analysis of the test of coordination of motor abilities is made, containing the complex criteria of several features of their development: fitness for differentiation, equilibrium, reaction rate, adaptation, orientation, interaction, sensation of rhythm, high frequency of movements. The test of determining the coordination abilities of young football players at the stage of basic training is sufficiently informative, where the motor potential reflects the real state of affairs of the playing activities of each subject. Testing of young football players 2001-2005 (n = 93) was held in January 2017 at FC Star Academy. The individual indicators of development of coordination motor abilities of the studied contingent are determined. The methods of mathematical statistics also determine the average group scores of young players at the stage of basic training. The developed scales for each age group made it possible to evaluate the level of developmental coordination abilities of young football players at the stage of basic training and to define it as low, lower than average, average, sufficient, high. Most indicators for each age group are on average (within 43.75-65.0%). The indicators of lower than average and sufficient levels are defined respectively in the range of 10.0-27.7% and 15.0-27.7% and are wavy in age aspect. Positive is the lack of results of the low level of development of the indicated ability in the studied contingent, except for the group of 2002 (6.25%.). This may please the coaching and leadership of the Academy, but in our opinion, the fact that there are no young players, in all ages, with a high level of development of complex criteria for these abilities is disappointing.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32952
Appears in Collections:Випуск 3К(123)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sobko_Sobko.pdf264.5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.