DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи » Випуск 76 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32877
Title: Теоретико-методологічні засади формування змісту варіативного складника профільної середньої біологічної освіти в Україні
Other Titles: Theoretical and methodological foundations of content formation of variable component in specialized secondary biological education in Ukraine
Authors: Коршевнюк, Тетяна Валеріївна
Keywords: профільна біологічна освіта
варіативний складник змісту
динамічність
компетентнісний підхід
курси за вибором
міждисциплінарність
науковість
теоретико-методологічні засади
фундаменталізація
specialized biological education
variable content
dynamism
competence-based approach
elective courses
interdisciplinarity
scientific approach
theoretical and methodological foundations
fundamentalization
Issue Date: 2020
Publisher: Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова
Citation: Коршевнюк Т. В. Теоретико-методологічні засади формування змісту варіативного складника профільної середньої біологічної освіти в Україні / Т. В. Коршевнюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – Вип. 76. – С. 93-98. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.76.20
Abstract: Розкрито актуальність удосконалення змісту профільної середньої біологічної освіти в сучасних умовах на прикладі створення та впровадження курсів за вибором учнів. Узагальнено теоретичний та емпіричний матеріал, який стосується формування змісту освіти; визначено склад і структуру змісту курсів за вибором із біології в контексті компетентнісно орієнтованої біологічної підготовки здобувачів профільної середньої освіти. Зазначено можливості реалізації компетентнісного потенціалу варіативного складника на прикладі авторського курсу за вибором із біології «Біологічні системи» для учнів 10–11 класів. Наведено специфіку трансформації наукового знання в зміст освіти відповідно до мети освіти й функцій сучасної профільної школи, які визначено на законодавчому рівні. У ролі теоретичних і методологічних засад формування змісту варіативного складника вітчизняної профільної середньої біологічної освіти обґрунтовано принцип науковості, динамічність, фундаменталізацію, принцип міждисциплінарності, компетентнісний підхід. У змісті курсів за вибором передбачено посилення методологічного компонента змісту, орієнтацію на самоідентифікацію, розвиток етичного й відповідального ставлення учнів до життя та здоров’я. Обґрунтовані теоретико-методологічні засади передбачають настання якісних змін у результатах навчання, до яких належать предметні й ключові компетентності.
The article reveals the relevance of improving the content of specialized secondary biological education in modern conditions by highlighting the development and implementation courses of students’ choice. Theoretical and empirical material concerning the formation of the content of education is generalized; the composition and structure of the content of elective courses in biology in the context of competence-oriented biological training of students of specialized secondary education are determined. The possibilities of the author’s the course of the choice “Biological systems” for 10–11 th grade students implementation for the realization of a competence potential of the discipline are described. There are shown the main features of scientific knowledge transformation into the content of education according to the purpose of education and functions of modern profile school, which are defined at the legislative level. There are substantiated as theoretical and methodological foundations of formation of the content of a variable component of domestic profile secondary biological education such components as science, dynamism, fundamentalization, competence approach, interdisciplinarity. Increased attention to including strengthening of the methodological component of the content, orientation on the self-determination and self-identification, development of ethical and responsible students’ attitude to life and health These theoretical and methodological principles provide for the occurrence of qualitative changes in learning outcomes, which include subject and key competencies. The article gives an idea of perspective research in connection with the creation of a new generation of educational and methodical literature, development of effective methods for the formation and evaluation of key competencies.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32877
Appears in Collections:Випуск 76

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Korshevniuk.pdf299.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.