У статті проведено наукове дослідження питань пов’язаних із здоров'ям і здоровим способом життя студентів гуманітарних спеціальностей у сучасному освітньому вимірі. У статті проаналізовано науково-педагогічну та науково-методичну літературу з питань пов’язаних із здоров'ям і здоровим способом життя студентів гуманітарних спеціальностей у сучасному освітньому вимірі. Здійснено теоретичний аналіз основних дефініцій досліджуваної проблеми "здоров'я" та "здоровий спосіб життя". Наголошено на важливості дослідження здоров'я та здорового способу життя студентів гуманітарних спеціальностей з метою формування у них позитивного ставлення до здоров’язбережувальної діяльності.
В статье проведено научное исследование вопросов, связанных со здоровьем и здоровым образом жизни студентов гуманитарных специальностей в современном образовательном измерении. Осуществлен теоретический анализ основных дефиниций исследуемой проблемы "здоровье" и "здоровый образ жизни". Подчеркнута важность исследования здоровья и здорового образа жизни студентов гуманитарных специальностей с целью формирования у них позитивного отношения к здоровьесберегатальной деятельности. Показана важность привлечения студентов гуманитарных специальностей к мониторингу собственного здоров’я, методом анкетирования.
The problem of preserving and improving the level of health of student youth in the conditions of modern Ukraine remains urgent. The purpose of the study is to characterize the preservation of the health and healthy lifestyle of students of humanitarian specialties in the modern educational dimension. Research materials. We conducted a survey of second-year students of humanitarian specialties of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov (2 year 45 students). The article conducted a scientific study of issues related to the health and healthy lifestyle of students of humanitarian specialties in the modern educational dimension. The theoretical analysis of the basic definitions of the studied problem "health" and "healthy lifestyle" is carried out. The importance of studying the health and healthy lifestyle of students of humanitarian specialties in order to form a positive attitude towards health-saving activities is emphasized. The importance of attracting students of humanitarian specialties to monitor their own health, using the questionnaire, is shown. Prospects for the best achievements in the development of models of positive formulations of students of human specialties to health and safety.