Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Розвиток психофізіологічних можливостей у військово-спортивному багатоборстві

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бур’яноватий, О. М.
dc.date.accessioned 2021-01-14T08:25:48Z
dc.date.available 2021-01-14T08:25:48Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Бур’яноватий, О. М. Розвиток психофізіологічних можливостей у військово-спортивному багатоборстві / О. М. Бур’яноватий // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Вип. 3К (123). - С. 72-78. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32714
dc.description.abstract Проведене дослідження дозволило обґрунтувати та довести ефективність використання експериментального комплексу вправ в якості засобу допоміжної фізичної підготовки у юних бійців-багатоборців 6-8 років на першому та другому роках початкової підготовки, для розвитку стійкості вестибулярного апарату до обертальних навантажень, що допоможе в майбутньому більш якісно опанувати технікою військово-спортивного багатоборства – «всестильовим боєм». Використання вправ з акцентом на розвиток стійкості вестибулярного апарату на першому та другому році навчання сприяло вірогідному покращенню показників психофізіологічних можливостей юних бійців-багатоборців експериментальної групи. Мета дослідження – науково обґрунтувати розвиток психофізіологічних можливостей юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством на етапі початкової підготовки, для забезпечення стійкості вестибулярного апарату до обертальних навантажень і більш якісного засвоєння техніки «всестильового бою». Для вирішення поставлених у роботі завдань використовувалися такі методи: аналіз спеціальної науково методичної літератури, документальних матеріалів; педагогічні методи: педагогічні спостереження; педагогічний експеримент; педагогічне тестування; методи математичної статистики. Результати: дані отримані в ході досліджень показали ефективність розробленого експериментального комплексу у зв’язку з тим, що визначено вірогідно (р≤0,05) вищий рівень приросту результатів в експериментальній групі, порівняно із контрольною за показниками психофізіологічних можливостей: соматичні реакції на 28,3%, вегетативні реакції на 8,9%, вестибуло-сенсорні реакції на 46,5%. Висновки: уперше експериментально доведено ефективність застосування комплексу тренувальних вправ, що акцентовано впливають на розвиток психофізіологічних можливостей юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством на етапі початкової підготовки; доповнено дані про особливості використання засобів та методів фізичної підготовки юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством на етапі початкової підготовки. Практична значущість отриманих результатів полягає у розробленні та впровадженні в тренувальний процес юних спортсменів 6–8 років, які займаються військово-спортивним багатоборством, програми фізичної підготовки з використанням різних засобів залежно від мети, завдань та спрямованості етапу початкової підготовки. Результати дослідження впроваджено у навчально-тренувальний процес відокремленого підрозділу ГО «Всеукраїнська федерація військово-спортивних багатоборств» у Кіровоградській області м. Олександрія та ГО «Всеукраїнська федерація військово-спортивних багатоборств» м. Харків: розділ – методика початкової підготовки. ua
dc.description.abstract Проведенное исследование позволило обосновать и доказать эффективность использования экспериментального комплекса упражнений в качестве средства вспомогательной физической подготовки у юных бойцов-многоборцев 6-8 лет на первом и втором годах начальной подготовки, для создания фундамента двигательного потенциала по освоению в будущем техникой военно-спортивного многоборья «всестилевого боя». Использование упражнений с акцентом на развитие устойчивости вестибулярного аппарата на первом и втором году обучения способствовало достоверному улучшению показателей психофизиологических возможностей юных бойцов-многоборцев экспериментальной группы. Цель исследования – научно обосновать развитие психофизиологических возможностей юных спортсменов 6-8 лет, занимающихся военно-спортивным многоборьем на этапе начальной подготовки, для обеспечения развития устойчивости вестибулярного аппарата к вращательным нагрузкам и более качественного усвоения техники «всестилевого боя». Для решения поставленных в работе задач использовались следующие методы: анализ специальной научно методической литературы, документальных материалов; педагогические методы: педагогические наблюдения; педагогический эксперимент; педагогическое тестирование; методы математической статистики. Результаты: данные полученные в ходе исследований показали эффективность разработанного экспериментального комплекса в связи с тем, что определен достоверно (р≤0,05) высокий уровень прироста результатов в экспериментальной группе в сравнении с контрольной по показателям психофизиологических возможностей: соматические реакции на 28,3%, вегетативные реакции на 8,9%, вестибулосенсорные реакции на 46,5%. Выводы: впервые экспериментально доказана эффективность применения комплекса тренировочных упражнений, акцентировано влияющего на развитие психофизиологических возможностей юных спортсменов 6-8 лет, занимающихся военно-спортивным многоборьем на этапе начальной подготовки; дополнены данные об особенностях использовании средств и методов физической подготовки юных спортсменов 6-8 лет, занимающихся военно-спортивным многоборьем на этапе начальной подготовки. Практическая значимость полученных результатов заключается в разработке и внедрении в тренировочный процесс юных спортсменов 6-8 лет, занимающихся военно-спортивным многоборьем, программы физической подготовки с использованием различных средств в зависимости от целей, задач и направленности этапа начальной подготовки. Результаты исследования внедрены в учебно-тренировочный процесс обособленного подразделения ГО «Всеукраинская федерация военно-спортивных многоборий» в Кировоградской области г. Александрия. А также ГО «Всеукраинская федерация военно-спортивных многоборий» г. Харьков: раздел – методика начальной подготовки. ua
dc.description.abstract The analysis of the system of training young sportsmen engaged in military-sport multiathlonists at the stage of initial training, which showed the need to develop the structure and content of physical training of young athletes 6-8 years, taking into account the types of training, the tasks of the stages and their orientation in accordance with general provisions and recommendations of leading scientists on the construction of the training process of athletes at the stage of initial training. The purpose of the research was the scientific substantiation of the structure and content of physical training for young athletes aged 6-8 years engaged in military-sport multiathlonists in the initial training phase. It is proved that the use of the structure and content of physical training of young athletes aged 6-8 years engaged in military-sport multiathlonists in the initial preparation stage with the definition of the content and volumes of types of physical training: general, auxiliary (gymnastic exercises) and special (acrobatic exercises) depending on the purpose, objectives and focus of the stages, contributed significantly to improve their physical fitness and increase the stability of the vestibular apparatus to rotational loads. The study made it possible to substantiate and prove the effectiveness of using an experimental set of exercises as means of auxiliary physical training for young fighters-multiathlon 6-8 years old in the first and second years of initial training, to create the foundation of the motor potential for mastering the technique of military and sports all-around competition in the future style battle. The use of exercises with an emphasis on the development of stability of the vestibular apparatus in the first and second year of training contributed to a significant improvement in the indicators of the psychophysiological capabilities of young fighter’s-multiathlon experimental group. The purpose of the study is to scientifically substantiate the development of the psychophysiological capabilities of young fighter’s-multiathlon of 6-8 years old who are engaged in military and sports all-around competition at the initial training stage to ensure the development of stability of the vestibular apparatus to rotational loads and better assimilation of the technique of «all-style combat». To solve the tasks set in the work, the following methods were used: analysis of special scientific and methodical literature, documentary materials; pedagogical methods: pedagogical observations; pedagogical experiment; pedagogical testing; methods of mathematical statistics. Results. Тhe data obtained in the course of research showed the effectiveness of the developed experimental complex, due to the fact that a reliable (p≤0.05) high level of increase in the results in the experimental group was determined in comparison with the control in terms of psychophysiological capabilities: somatic reactions by 28.3%, vegetative reactions by 8.9%, vestibular-sensory reactions by 46.5 %. Conclusions. For the first time experimentally proved the effectiveness of a set of training exercises, emphasized influencing the development of psychophysiological capabilities of young athletes 6-8 years old, involved in military and sports all-around at the stage of initial training; the data on the peculiarities of the use of means and methods of physical training of young athletes of 6-8 years of age involved in military and sports all-around competition at the initial training stage are supplemented. The practical significance of the results is the development and implementation of the training process of young athletes 6-8 years old engaged in military and sports all-round competition, physical training programs using various means depending on the goals, objectives and orientation of the initial training phase. The results of the study were introduced into the training process of the separate subdivision of the All-Ukrainian Federation of Military and Sports All-around Competition in the Kirovograd region of Alexandria. As well as the All-Ukrainian Federation of Military and Sports All-around Competition, Kharkiv region: a section is a method of initial training. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject юні бійці-багатоборці ua
dc.subject етап початкової підготовки ua
dc.subject військово-спортивне багатоборство ua
dc.subject психофізіологічні можливості ua
dc.subject програма ua
dc.subject юные бойцы-многоборцы ua
dc.subject этап начальной подготовки ua
dc.subject военно-спортивное многоборье ua
dc.subject психофизиологические возможности ua
dc.subject программа ua
dc.subject young fighters-all-rounders ua
dc.subject initial training stage ua
dc.subject military and sports all-around competition ua
dc.subject psychophysiological capabilities ua
dc.subject program ua
dc.subject.classification 796.093.61/.62-053.66(043.3) ua
dc.title Розвиток психофізіологічних можливостей у військово-спортивному багатоборстві ua
dc.title.alternative Развитие психофизиологических возможностей в военно-спортивном многоборье ua
dc.title.alternative The development of psychophysiological capabilities in military and sports all-around competition ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу