Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретичні основи мовленнєвої культури в дослідженнях вітчизняних учених

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кузнецова, Галина Петрівна
dc.contributor.author Карась, Олена Дмитрівна
dc.date.accessioned 2021-01-06T18:17:21Z
dc.date.available 2021-01-06T18:17:21Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Кузнецова Г. П. Теоретичні основи мовленнєвої культури в дослідженнях вітчизняних учених / Г. П. Кузнецова, О. Д. Карась // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : збірник наукових праць. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – Випуск 74. – C. 59-65. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.74.13 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32627
dc.description.abstract У статті на засадах порівняльного методу з’ясовано зміст понять «культура мовлення» та «мовленнєва культура» у працях вітчизняних науковців, зосібна В. Александрової, Н. Бабич, А. Богуш, М. Вашуленка, С. Вербещук, К. Климової, Ю. Короткової, Т. Коць, Л. Лучкіної, Л. Мацько, О. Панькевич, В. Пасинок, М. Пентилюк, О. Токарєвої, О. Яшенкової та інших. На основі аналізу сучасних лінгвістичних та лінгводидактичних наукових розвідок виокремлено три концепції підходів до тлумачення досліджуваних понять: 1) терміни «мовленнєва культура» і «культура мовлення» є тотожними, ними послуговуються як дублетними синонімами; 2) терміни «мовленнєва культура» і «культура мовлення» перебувають в еквонімічних відношеннях, оскільки їх можна розглядати як сполуки, семантичний зміст яких ґрунтується майже на одному рівні узагальнення; 3) поняття «мовленнєва культура» ширше від поняття «культура мовлення», оскільки включає його у свій семантичний зміст, відображає не тільки мовленнєві норми, а й індивідуальні особливості людини, аспекти лінгвокультурології, висвітлює особливості національно-мовної картини світу. Окреслено основні аспекти дефініювання понять «мовленнєва культура» та «культура мовлення», а саме лінгвістичний, лінгводидактичний, діяльнісний. Охарактеризовано досліджувані поняття з погляду інтерактивних векторів коленіарного змісту (вектори «АВ», «ВС», що лежать на одній прямій). Узагальнено константні ознаки мовленнєвої культури: правильність, ясність, точність, доступність, логічність, змістовність, доречність, виразність, свідомість, чистота, естетичність, багатство, насиченість інформацією та науковими термінами тощо. Обґрунтовано значення мовленнєвої культури в системі підготовки фахівця професійної освіти. Звернено увагу на важливість мовної освіти як актуального напряму освітньої політики багатьох європейських держав, України зокрема. Мовленнєва культура постає основою мовної підготовки професіонала в галузі знань Освіта/Педагогіка. ua
dc.description.abstract The article clarifies the meaning of the concepts of «culture of speech» and «speech culture» in the works of native scientists, especially V. Alexandrova, N. Babych, A. Bogush, M. Vashulenko, S. Verbeshchuk, K. Klimova, Yu. Korotkova, T. Kots, L. Luchkina, L. Matsko, O. Pankevych, V. Pasynok, M. Pentyliuk, O. Tokarieva, O. Yashenkova and others, on the basis of the comparative method. Based on the analysis of modern linguistic and linguodidactical scientific research, three concepts of approaches to the interpretation of the studied concepts are identified: 1) the terms «speech culture» and «culture of speech» are identical, they serve as duplicate synonyms; 2) the terms «speech culture» and «culture of speech» are in equonymic relations, because they can be considered as compounds, the semantic meaning of which is based on almost the same level of generalization; 3) the concept of «speech culture» is broader than the concept of «culture of speech» because it includes it in its semantic meaning, reflects not only speech norms but also individual characteristics, aspects of linguoculturology, highlights the features of the national-linguistic picture of the world. The main aspects of defining the concepts of «speech culture» and «culture of speech» are outlined, namely linguistic, linguodidactic, activity. The studied concepts are characterized in terms of interactive vectors of collinear content (vectors «AB», «BC», lying on one line). The constant features of speech culture are generalized: correctness, clarity, accuracy, accessibility, logic, content, relevance, expressiveness, consciousness, purity, aesthetics, richness, saturation with information and scientific terms, melodiousness, etc. The importance of speech culture in the system of vocational education specialist training is substantiated. Attention is drawn to the importance of language education as a relevant aspect of educational policy of many European countries, Ukraine in particular. Speech culture is the basis of language training of professionals in the field of knowledge Education/Pedagogy. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject культура ua
dc.subject культура мовлення ua
dc.subject мовленн ua
dc.subject мова ua
dc.subject мовленнєва культура ua
dc.subject мовна освіта ua
dc.subject ознаки мовленнєвої культури ua
dc.subject culture ua
dc.subject culture of speech ua
dc.subject language ua
dc.subject speech ua
dc.subject language education ua
dc.subject signs of speech culture ua
dc.subject.classification 808.5 ua
dc.title Теоретичні основи мовленнєвої культури в дослідженнях вітчизняних учених ua
dc.title.alternative Theoretical fundamentals of speech culture in research of native scientists ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу