Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Змістовий складник уроку літератури як засіб формування національно-культурної ідентичності учня

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Каліманова, О. О.
dc.date.accessioned 2020-12-16T14:24:44Z
dc.date.available 2020-12-16T14:24:44Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Каліманова, О. О. Змістовий складник уроку літератури як засіб формування національно-культурної ідентичності учня / О. О. Каліманова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Вип. 75 (т. 1) – С. 98-103. − DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.75.21. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32424
dc.description.abstract Розглядається змістова складова частина уроків української літератури у 5‒8 класах загальноосвітньої школи як засіб формування національно-культурної ідентичності індивіда, адже країні в умовах світових глобалізаційних зрушень, державотворення, відстоювання власної територіальної цілісності, становлення політичної нації необхідні освічені, усебічно розвинені громадяни-патріоти. Саме таких людей має виховувати сучасна школа, зокрема учителі-словесники. У роботі подано короткий огляд державних документів, які активізують увагу на формуванні в підростаючого покоління національно-культурної ідентичності; названо філософів, психологів, педагогів, що приділяли увагу вивченню цього питання. Проте наголошується на тому, що у сфері педагогіки вивчення проблеми національної ідентифікації залишається дещо фрагментарним, хоча педагоги потребують практичних порад щодо роботи в цьому напрямы на уроках і в позаурочній діяльності, адже саме художня література є скарбницею історії, моральних цінностей, ментальності, національного характеру народу. У ній закладено генетичний код, історичну пам’ять. Відповідно, вона відіграє одну з ключових ролей у формуванні національної ідентичності індивіда. Для того, щоб уроки української літератури стали дієвим чинником національної ідентифікації школяра, варто ретельно працювати над змістовим складником заняття. Зроблено огляд програмового матеріалу – від фольклорної спадщини до новітньої літератури з точки зору його впливу на виховання громадянина-патріота, національно свідомої особистості, що відчуває себе частиною великої “Ми – спільноти”. У матеріалі статті розглядаються проблемно-тематичні програмові блоки, акцент зроблено на окремих літературних і фольклорних творах, що мають найсильніший потенціал щодо національної ідентифікації підлітка (думи, балади, історичні пісні, літературні твори на історичну тематику, патріотична лірика тощо). Отже, в цій роботі доведено, що програмовий матеріал з української літератури за умови правильної розстановки акцентів у викладанні може стати потужним чинником у становленні національної ідентичності юного громадянина. ua
dc.description.abstract The article considers the content of Ukrainian literature lessons in grades 5‒8 of secondary school as a way of forming the national and cultural identity of the individual, because the country in the context of globalization, state formation, defending its own territorial integrity, becoming a political nation, needed in educated, well-developed patriots. Such people should be educated by a modern school, in particular, teachers-linguists. The articl presents a brief overview of state documents that intensify attention to the formation of the younger generation of national and cultural identity. Philosophers, psychologists, educators who paid attention to the study of this issue were named there. However, it is emphasized that in the field of pedagogy the studying of the problem of national identification remains fragmentary, although teachers are needed in practical advice on working in this direction both during lessons and extracurricular activities, because fiction is a treasure trove of history, moral values, mentality and national character. It contains the genetic code, historical memory. Accordingly, it plays a key role in shaping the national identity of the individual. In order for the les-sons of Ukrainian literature to become an effective factor in the national identification of the student, it is necessary to work carefully on the content of the lesson. The article reviews the program material ‒ from folklore heritage to the latest literature in terms of its impact on the education of a conscious citizen ‒ a patriot, a nationally conscious individual who feels part of a large “We are a community”. The material of the article considers problem-thematic program blocks, the emphasis is on some literary and folklore works that have the strongest potential for national identification of adolescents (thoughts, ballads, historical songs, literary works on historical themes, patriotic lyrics, etc.). Thus, the article proves that the program material on Ukrainian literature, provided with the correct placement of emphasis in teaching, can be a powerful factor in the formation of the national identity of a young citizen. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject національно-культурна ідентичність ua
dc.subject національна ідентифікація ua
dc.subject зміст програмового матеріалу ua
dc.subject громадянин-патріот ua
dc.subject national-cultural identity ua
dc.subject national identification ua
dc.subject content of program material ua
dc.subject citizen – patriot ua
dc.subject.classification 373.5.016:821.161.2]:37.017.4 ua
dc.title Змістовий складник уроку літератури як засіб формування національно-культурної ідентичності учня ua
dc.title.alternative The semantic component of the literature lesson as a means of forming the student’s national and cultural identity ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу