ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Андрущенко, Віктор Петрович | |
dc.contributor.author | Кияновська, Любов | |
dc.contributor.author | Федоришин, Василь Ілліч | |
dc.date.accessioned | 2020-11-24T09:45:23Z | |
dc.date.available | 2020-11-24T09:45:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Andrushchenko Victor. Philosophical and aesthetic dimensions of vitaism in the work of Miroslav Skoryk / Victor Andrushchenko, Liubov Kyyanovska, Vasyl Fedoryshyn // Мiждисциплiнарнi дослiдження складних систем = Interdisciplinary Studies of Complex Systems : [збірник наукових праць]. - Київ : Вид-во НПУ iменi М. П. Драгоманова, 2020. - Номер 17. - C. 43-58. - https://doi.org/10.31392/iscs.2020.17.043 | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32044 | |
dc.description.abstract | The article is dedicated to the memory of the outstanding Ukrainian composer Myroslav Skoryk. From the standpoint of aesthetic analysis, the vital philosophical dimension of the composer’s work is revealed. An example of the interpretation of the philosophical and aesthetic principles of vitalism in the work of M. Skoryk is one of his early opuses — the cantata “Spring” on the poems of Ivan Franko and one of the brightest orchestral works “Carpathian Concert”. The aesthetic and philosophical principles of vitalism are singled out, namely: synergetic artistic concept, harmonious correlation of opposite poles, vitality of the vital element of his music in different guises, synthesis of different levels of historical, national, stylistic elements dominated by nationally oriented constants. | ua |
dc.description.abstract | Стаття присвячена пам’ятi видатного українського композитора Мирослава Скорика. З позицiї естетичного аналiзу розкрито вiтаїстичний фiлософський вимiр творчостi композитора. Прикладом iнтерпретацiї фiлософсько-естетичних засад вiтаїзму в творчостi М. Скорика представлено один з раннiх його опусiв — кантата «Весна» на вiршi Iвана Франка та один iз найяскравiших оркестрових творiв «Карпатський концерт». Виокремлено естетико-фiлософськi засади вiтаїзму, а саме: синергетичнiсть художнього концепту, гармонiйна спiввiднесенiсть протилежних полюсiв, життєстверднiсть вiтальної стихiї його музики у рiзних iпостасях, синтез рiзнорiвневих iсторичних, нацiональних, стильових елементiв з домiнуванням нацiонально зорiєнтованих констант | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | Myroslav Skoryk | ua |
dc.subject | philosophical and aesthetic dimensions | ua |
dc.subject | compositional work | ua |
dc.subject | vitalism | ua |
dc.subject | Мирослав Скорик | ua |
dc.subject | фiлософсько-естетичнi вимiри | ua |
dc.subject | композиторська творчiсть | ua |
dc.subject | вiтаїзм | ua |
dc.title | Фiлософсько-естетичнi вимiри вiтаїзму у творчостi Мирослава Скорика | ua |
dc.title.alternative | Philosophical and aesthetic dimensions of vitaism in the work of Miroslav Skoryk | ua |
dc.type | Article | ua |