DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 142 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30215
Title: Особливості просвітницької діяльності вихователя закладу дошкільної освіти
Authors: Феднова, І. М.
Keywords: просвітницька діяльність
заклад дошкільної освіти
батьки вихованців
риси просвітництва
батьківська культура
просветительская деятельность
дошкольное образовательное заведение
родители виспитанников
черты просветительства
родительская культура
educational activity
institution of preschool education
parents of pupils
features of education
parenting culture
Issue Date: 2019
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Феднова, І. М. Особливості просвітницької діяльності вихователя закладу дошкільної освіти / І. М. Феднова // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. СXХХХII (142). – С. 241-246.
Abstract: У статті розглянуто особливості просвітницької діяльності вихователя закладу дошкільної освіти. Уточнено суть концептуального поняття “просвітницька діяльність”. Виокремлено основні риси просвітництва як суспільної течії – альтруїзм та доступність подання й комфортність отримання інформації суб’єктами взаємодії. Визначено аспекти просвітницької діяльності, її різні форми, через які відбувається надання інформації населенню, принципи організації просвітницької діяльності. Визначено мету просвітницької діяльності закладу дошкільної освіти – підвищення культури батьків та надання допомоги у вихованні дітей. Виокремлено й схарактеризовано основні форми реалізації просвітницької діяльності у закладах дошкільної освіти, найбільш ефективними з яких визначено застосування інформаційного інтернет-простору та залучення батьків до інтерактивної діяльності у святкових тематичних заходах. Для комфортного розвитку дитини у двох додаткових системах – домашній та ЗДО – існує потреба організації просвітницько-консультативної діяльності ЗДО (закладів дошкільної освіти) для батьків дошкільнят, метою якої має стати ознайомлення дорослих з елементарними знаннями про особливості вікового розвитку дитини; надання їм допомоги у вирішенні особистих цілей щодо виховання нащадків, що призведе до узгодженості виховних впливів обох систем. У статті уточнюється поняття “просвітницька діяльність”; визначено основні риси просвітницької діяльності як суспільної течії; виокремлено її основні функції; визначено мету, особливості організації, форм та методів реалізації просвітницької діяльності у закладах дошкільної освіти. Метою просвітницької діяльності закладів дошкільної освіти, організованої для батьків вихованців, є підвищення культури батьків та надання допомоги у вихованні дітей.
В статье рассмотрены особенности просветительской деятельности воспитателя дошкольного образовательного заведения. Уточнена суть концептуального понятия “просветительская деятельность”. Выделены основные черты просвещения как общественного движения – альтруизм, доступность предоставления и комфорт получения информации субъектами взаимодействия. Определены аспекты просветительской деятельности, ее разные формы, посредством которых предоставляется информация населению, принципы организации просветительской деятельности Определена цель просветительской деятельности дошкольного образовательного заведения: повышение культуры родителей и предоставление им помощи в воспитании детей. Выделены и охарактеризованы основные формы реализации просветительской деятельности в дошкольных образовательных заведениях, наиболее эффективными из которых определены применение информационного интернет-пространства и привлечение родителей к интерактивной деятельности в праздничных тематических мероприятиях. Для комфортного развития ребенка в двух дополнительных системах – домашней и ДОЗ – существует потребность организации просветительско-консультативной деятельности ДОЗ (дошкольного образовательного заведения) для родителей дошкольников, целью которой должно стать ознакомление взрослых с элементарными знаниями об особенностях возрастного развития ребенка; оказание им помощи в решении личных задач по воспитанию потомков, что приведет к согласованности воспитательных воздействий обеих систем. В статье уточняется понятие “просветительская деятельность”; определены основные черты просветительской деятельности как общественного течения; выделены ее основные функции; определены цели, особенности организации, форм и методов реализации просветительской деятельности в учреждениях дошкольного образования. Целью просветительской деятельности учреждений дошкольного образования, организованной для родителей воспитанников, является повышение культуры родителей и оказание помощи в воспитании детей.
The article deals with the peculiarities of a teacher’s educational activity in the institution of preschool education. The main definition of the concept “educational activity” is considered. It is singled out the basic features of enlightenment as a social trend that is altruism and availability of presentation, the convenience of obtaining information by members of interaction. The aspects of educational activity, its various forms with which the information is provided to the population, the principles of educational activities organization are determined. It is defined the purpose of the educational activity of the preschool education institution that is to raise the culture of parents and assisting in the upbringing of children. The main forms of educational activity realization in pre-school establishments are outlined and characterized, the most effective of which is the use of informational Internet space and involvement of parents in interactive activities in festive thematic. For the comfortable development of the child in two additional systems - home and DOS - there is a need to organize educational and advisory activities of the DOS (preschool educational institution) for parents of preschool children, the aim of which should be to familiarize adults with basic knowledge about the features of age development of the child; assisting them in solving personal tasks of raising offspring, which will lead to a coordination of the educational effects of both systems. The article clarifies the concept of "educational activities"; identified the main features of educational activities as a social movement; its main functions are highlighted; The goals, features of the organization, forms and methods of implementing educational activities in preschool institutions are defined. The aim of the educational activities of pre-school education institutions, organized for parents of pupils, is to increase the culture of parents and to assist in raising children.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30215
Appears in Collections:Випуск 142

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fednova.pdf154.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.