The article highlights the relevance of the problem of pupils’ health deterioration and ways of modern development tendencies in the sphere of physical education for secondary school pupils. It shows the necessity to improve planning and organization of physical education lessons for pupils with health deviations, indicates its current situation and prospects. Position of physical education for the school children of special medical groups comes into question. The causes of situation have been considered. Problems and ways of improvement of the existent system of physical education in secondary schools have been shown. Defining organizational and educational issues, that need urgent solution, will develop ways to enhance the successful implementation of inclusive physical education. The article includes the results of personally done researches, mentions modern approach, the ways of physical education lessons organization for pupils with nosologies. Therefore, the development and introduction of techniques of differentiated instruction in the classroom physical education students with impaired health is one of the effective ways to solve this problem. To solve this problem, considerable attention should be paid to lessons of physical culture. The analysis of scientific sources shows the lack of complex organization and planning of physical education lessons, a clear concept of addressing this issue and actively look for ways to improve children's health. Аlso the content and importance of global health concepts in the organization of lessons of physical culture of pupils with deviations in health status.
У статті висвітлено актуальність проблеми погіршення стану здоров`я учнів та шляхи розвитку сучасних тенденцій в галузі фізичного виховання учнів загальношкільних навчальних закладів. Обґрунтовується необхідність покращення організації та планування уроків фізичної культури для учнів з ослабленим здоров’ям. Розглянуто сучасний стан та перспективи даної проблеми. Зазначено сучасний підхід, способи організації уроків з фізичної культури учнів з нозологіями. Також розкрито зміст та значення світових концепцій здоров’я в організації уроків з фізичної культури для учнів з відхиленнями у стані здоров’я.