DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 5К(61) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29788
Title: Теоретичний аналіз впровадження здоров'язберігаючих технологій у початкових класах
Authors: Давидюк, І. В.
Keywords: здоров'язберігаючі технології
здоров'я
дитина
початкова школа
здоровий спосіб життя
здоровьесберегающие технологии
здоровье
ребёнок
начальная школа
здоровый образ жизни
health-saving technologies
the health
the child
primary school
healthy lifestyle
Issue Date: 2015
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Давидюк, І. В. Теоретичний аналіз впровадження здоров'язберігаючих технологій у початкових класах / І. В. Давидюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 5К (61). - С. 74-77.
Abstract: У статті розкрита актуальність підходів до впровадження здоров`язберігаючих технологій у початковій школі і проаналізовано, що впровадження здоров’язберігаючих технологій в освітній простір початкової школи сприяє формуванню культури здоров’я, зменшенню захворюваності учнів, підвищення рівня їх фізичної та розумової працездатності, успішності та якості знань, розвитку партнерських взаємозв’язків у мікро та макросоціумі. Практична значимість вміння застосовувати різні типи технологій вчителя початкової школи є непереоціненною. Професійно-компетентний педагог розуміє, що незадовільні умови навчання, нераціональна організація самого процесу, низька рухова активність та невідповідність змісту навчання віковим особливостям учня – негативно впливають на здоров`я школяра, зумовлюючи перенавантаження, гіподинамію, стреси, втому і дискомфорт. Впроваджуючи нові прогресивні технології та інтерактивні методи навчання, старатися дотримуватись принципу індивідуальності, систематичності. У даній статті ми розкрили поняття і навели класифікації освітніх технологій. Перспективи подальших досліджень ми вбачаємо у перевірці ефективності використання здоров'язберігаючих технологій у навчальному процесі початкової школи і покращенні здоров’я підростаючого покоління.
В статье раскрыто актуальность подходов к внедрению здоровье сберегающих технологий в начальной школе и проанализировано, что внедрение здоровьесберегающих технологий в образовательном пространстве начальной школы способствует формированию культуры здоровья, уменьшению заболеваемости учеников, повышению уровня их физической и умственной работоспособности, успеваемости и качества знаний, развития партнерских взаимосвязей в микро и макро социуме. Практическая значимость умения применять различные технологии учителем начальной школы является непереоценимой. Профессионально-компетентный педагог понимает, что неудовлетворительные условия обучения, нерациональная организация самого процесса, низкая двигательная активность и несоответствие содержания обучения возрастным особенностям учащегося - негативно влияют на здоровье школьника, вызывая перегрузки, гиподинамию, стрессы, усталость и дискомфорт. Внедряя новые прогрессивные технологии и интерактивные методы обучения, стараться придерживаться принципа индивидуальности, систематичности. В данной статье мы раскрыли понятие и привели классификации образовательных технологий. Перспективы дальнейших исследований мы видим в проверке эффективности использования здоровье сберегающих технологий в учебном процессе начальной школы и улучшении здоровья подрастающего поколения.
The relevance of approaches to implementation of health-saving technologies in elementary school is shown in this article. In addition, it is analyzed that the implementation of such technologies in elementary school promotes a culture of health, reduce of morbidity of students and improves their physical and mental capacity, their progress and the quality of their knowledge and the development of partner relationships in micro and macro society. The practical importance of the ability of a teacher to use different types of technologies is very large. The competent teacher understands that poor learning environment, poor organization of the process, low physical activity and learning content mismatch have a negative impact on student’s health, causing overload, hypodynamia, stress, fatigue and discomfort. That is why it is necessary for a teacher to focus on the fact the creation of a friendly atmosphere depends on him/her, namely: to check the lighting, the temperature, to air classroom, to follow the rules of hygiene and cleanliness in the classroom, and to create comfort. Introducing new advanced technologies and interactive teaching methods, one must try to follow the principles of individuality and regularity. So, during the educational process one has to monitor the timely change of static tension during reading and writing (exercises for vision correction, musical pause); to provide different kinds of learning activities, to apply the visibility with the requirements of hygiene, to use positive emotions to facilitate learning, which in turn reduces fatigue. In this article, we have revealed the concepts and showed the classifications of educational technologies. We perceive the prospects for further research in reviewing the effectiveness of the using of health saving technologies in the educational process of primary school and improving the health of the younger generation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29788
Appears in Collections:Випуск 5К(61)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Davydyuk.pdf337.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.