DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 1 (121) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28002
Title: Виховання витривалості у дітей середнього шкільного віку на уроках фізичної культури
Authors: Портна, І. Л.
Іванько, В. В.
Keywords: витривалість
школярі
фізична підготовка
выносливость
школьники
физическая подготовка
endurance
schoolchildren
physical fitness
Issue Date: 2020
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Портна, І. Л. Виховання витривалості у дітей середнього шкільного віку на уроках фізичної культури / І. Л. Портна, В. В. Іванько // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. - Вип. 1 (121). - С. 90-93.
Abstract: У статті розкрито вплив комплексу вправ на розвиток витривалості учнів середнього шкільного віку. Одним із факторів, що негативно впливає на рівень здоров’я дітей шкільного віку є малорухомий спосіб життя. Тому у системі фізичного виховання дітей шкільного віку особливе місце посідає фізична підготовка. Тестування фізичної підготовленості є елементом етапного контролю як у системі спортивної підготовки, так і у практиці фізичного виховання. Однак, можливість виконання дітьми різного віку деяких фізичних навантажень лімітується адаптаційним потенціалом систем зростаючого організму, та як показує практика, резервні можливості організму школярів суттєво знижені, що негативно відображається на фізичних якостях дітей, а особливо на витривалості. Витривалість вважається однією з основних рухових здібностей людини. Показник витривалості з великою точністю свідчить про загальний стан здоров’я людини і функціональних можливостей дихальної та серцево-судинної систем. В результаті дослідження показано зміни показників рівня розвитку витривалості у учнів, які займалися за рекомендованими комплексами та взаємозв’язок видів витривалості з показниками загальної фізичної працездатності.
В статье раскрыто влияние комплекса упражнений на развитие выносливости учащихся среднего школьного возраста. Одним из факторов, негативно влияет на уровень здоровья детей школьного возраста является малоподвижный образ жизни. Поэтому в системе физического воспитания детей школьного возраста особое место занимает физическая подготовка. Тестирование физической подготовленности является элементом этапного контроля как в системе спортивной подготовки, так и в практике физического воспитания. Однако, возможность выполнения детьми разного возраста некоторых физических нагрузок лимитируется адаптационным потенциалом систем растущего организма, и как показывает практика, резервные возможности организма школьников существенно снижены, что негативно отражается на физических качествах детей, а особенно на выносливости. Выносливость считается одной из основных двигательных способностей человека. Показатель выносливости с большой точностью свидетельствует об общем состоянии здоровья человека и функциональных возможностей дыхательной и сердечно-сосудистой систем. В результате исследования показано изменения показателей уровня развития выносливости у учащихся, которые занимались по рекомендованным комплексами и взаимосвязь видов выносливости с показателями общей физической работоспособности.
The influence of a set of exercises on the development of endurance of secondary school students is revealed in the article. One of the factors that adversely affects the health of school-age children is the low mobility of life. Therefore, physical education occupies a special place in the system of physical education of school-age children. Physical fitness testing is an element of stage control both in the sports training system and in the practice of physical education. However, the ability of children of different ages to exercise some physical activity is limited by the adaptive potential of the growing organism's systems, and as practice shows, the reserve capacity of the student body is significantly reduced, which negatively affects the physical qualities of children, and especially endurance. Endurance is considered one of the basic motor abilities of the person. The endurance index with great precision indicates the overall health of the person and the functionality of the respiratory and cardiovascular systems. Analyzing the indicators of the level of endurance development in the studied contingent of children it is established that the level of endurance development of students of 4-5 grades, is equal to the mark of 3 points, which corresponds to the "average level". The study shows changes in the level of endurance development in students engaged in the recommended complexes and the relationship of endurance types with indicators of overall physical performance. The results of the correlation analysis showed the presence of a high correlation of static endurance with dynamic endurance (r = 0,883). Also, a high statistical relationship is observed in the study of the relationship of dynamic strength endurance and speed-endurance (r = 0,858). Preparing a physically healthy and in all respects advanced generation is an important task of our society. Properly organized physical education and sports, which should be included in the daily life of young people from an early age, occupy the first place in this task.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28002
Appears in Collections:Випуск 1 (121)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Portnaya_Ivanko.pdf661.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.