DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи » Випуск 68 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27140
Title: Технологія cтворення тестів з методики навчання математики та їх використання
Other Titles: Технология создания тестов по методике обучения математике и их использование
Tесhnology creation of tests from methods of teaching mathematics and their use
Authors: Соколенко, Л. О.
Keywords: технологія створення тестів
дисципліна “Методика навчання математики”
типи тестових завдань
загальна методика навчання математики
спеціальна методика навчання математики
технология создания тестов
дисциплина “Методика обучения математике”
типы тестовых заданий
общая методика обучения математике
специальная методика обучения математике
technology of creation of tests
discipline “Methods of teaching mathematics”
types of test tasks, general methods of teaching mathematics
special methods of teaching mathematics
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Соколенко, Л. О. Технологія cтворення тестів з методики навчання математики та їх використання / Л. О. Соколенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 68. – С. 190-196.
Abstract: Представлена технологія створення тестів з нормативної навчальної дисципліни “Методика навчання математики”, яку вивчають студенти, що здобувають вищу освіту за спеціальністю 014 “Середня освіта. Математика”. Увага приділена найбільш поширеним типам тестових завдань, до яких належать: завдання за вибором однієї правильної відповіді, завдання на встановлення відповідності (логічні пари) та завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Проаналізовано необхідні умови для створення кожного типу тестів на матеріалі окремих тем загальної методики навчання математики та спеціальних методик навчання окремих математичних предметів загальноосвітньої школи. Конкретизовано мету використання запропонованих у статті тестів кожного типу та наведено відповідні приклади тестів, які створені за запропонованою технологією і використовувались під час проведення модульного контролю, написання комплексної контрольної роботи після опанування студентами магістрантами курсу “Методика навчання математики”.
Представлена технология создания тестов по нормативной учебной дисциплине “Методика обучения математике”, которую изучают студенты, получающие высшее образование по специальности 014 “Среднее образование. Математика”. Внимание уделено наиболее распространенным типам тестовых заданий, к которым относятся: задачи с выбором одного правильного ответа, задания на установление соответствия (логические пары) и задания открытой формы с коротким ответом. Проанализированы необходимые условия для создания каждого типа тестов на материале отдельных тем общей методики обучения математике и специальных методик обучения отдельных математических предметов общеобразовательной школы. Конкретизирована цель использования предложенных в статье тестов каждого типа и приведены соответствующие примеры тестов, которые созданы по предложенной технологии и использовались во время проведения модульного контроля, написания комплексной контрольной работы после освоения студентами магистрантами курса “Методика обучения математике”.
The article presents the technology of testing the normative discipline “Methods of teaching”, which is studied by students who receive higher education in the specialty 014 “Secondary education. Mathеmatics”. Attention is paid to the most common types of test tasks, which include: a choice of one correct answer, a task for matching (logical pairs) and an open-form task with a short answer. The necessary conditions for the creation of each type of tests on the material of separate topics of the general methods of teaching mathematics and special methods of teaching individual mathematical subjects of a secondary school are analyzed. Particular attention is devoted to the creation of the first type of tests designed to control the students' knowledge of certain topics of general methods of mathematics education, among which: 1) “General and specific mental actions and techniques of mental operation in the study of mathematics”, 2) “Methods of teaching mathematics”, 3) “Mathematical concepts. Methods of formation of mathematical concepts”, 4) “Mathematical statements. Methods of teaching students to proof mathematical statements”, 5) “Problems in teaching mathematics. Methods for solving tasks”. The purpose of the use of the offered in the article of tests of each type from the methodic of studying the course of algebra and the beginnings of analysis and geometry of the senior profile schools is of various types and the corresponding examples of tests that were created on the proposed technology and used during the modular control, writing of the complex control work after learning by the students of the course master “Methods of teaching mathematics”.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27140
Appears in Collections:Випуск 68

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sokolenko_190-196.pdfосновна стаття1.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.