DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет природничо-географічної освіти та екології » Наукові праці Факультету природничо-географічної освіти та екології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26756
Title: Зарубіжний досвід екологічної підготовки майбутніх учителів біології
Other Titles: Зарубежный опыт экологической подготовки будущих учителей биологии
Foreign Experience of ecological education of future biology teachers
Authors: Скиба, Марія Михайлівна
Білянська, Марія Михайлівна
Keywords: екологізація
вища освіта
зарубіжний досвід
дисципліни еколого-педагогічного спрямування
екологічна підготовка
учителі біології
екологічна діяльність
навчальні плани
экологизация
высшее образование
зарубежный опыт
дисциплины эколого-педагогического направления
экологическая подготовка
учителя биологии
учебные планы
экологическая деятельность
ecologization
higher education
international experience
eco pedagogical oriented disciplines
ecological education
biology teacher
ecological activities
and curricula
Issue Date: 2015
Publisher: Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка.
Citation: Скиба, М. М. Зарубіжний досвід екологічної підготовки майбутніх учителів біології / М. М. Скиба // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології : [наук. журнал] / гол. ред. А. А. Сбруєва. - Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. - № 2 (46). - С. 47-55.
Abstract: Мета статті – проаналізувати досвід екологічної підготовки майбутніх учителів біології в США, Великій Британії, Німеччині, Білорусі та Росії. За допомогою порівняльного аналізу навчальних планів університетів з’ясовано їх екологічне наповнення. Дійшли до висновків про екологізацію навчально-виховного процесу ВНЗ через включення екологічного матеріалу до різних навчальних дисциплін, впровадження окремих екологічних дисциплін та різноманітних спецкурсів еколого-педагогічного спрямування, останні характерні для університетів США. Перспективним для наукових досліджень є аналіз змісту теоретичної екологічної підготовки майбутніх учителів біології в Україні, США та Європі, його порівняльний аналіз.
Цель статьи – проанализировать опыт экологической подготовки будущих учителей биологии в США, Великобритании, Германии, Беларуси и России. С помощью сравнительного анализа учебных планов университетов выяснено их экологическое наполнения. Пришли к выводам о экологизации учебно-воспитательного процесса за счет включения экологического материала в различные учебные дисциплины, внедрение отдельных экологических дисциплин и различных спецкурсов эколого-педагогического направления, последние характерны для университетов США. Перспективным для научных исследований является анализ содержания теоретической экологической подготовки будущих учителей биологии в Украине, США и Европе, его сравнительный анализ.
The main aim of this article is to analyze the foreign experience of ecological education of future biology teachers in the USA, the UK, Germany, Belarus and Russia. According to the comparative analysis of universities’ curricula it is studied out their educational filling. In particular it is revealed that in many countries of Western Europe and the USA the centers of ecological education are created, and in Russia - environmental and educational center. In the UK during the educational process of teachers, attention is paid to ecologization of the educational process, and the curriculum includes some separate disciplines of ecological direction. The universities in The USA are concentrated on future biology teachers studying a big amount of ecological disciplines, and it is preferred research work to theoretical material. Germany has advocates of traditional pedagogic and eco pedagogic. Shamiakin National Pedagogical University (Mozir, Belarus) gives off a big amount of hours for studying disciplines of ecological direction. Federal national educational standard of higher professional education (Russia) in the direction of “Biology” is provided the studying of different ecological disciplines but it is not provided the studying of eco pedagogical direction. Based on the analysis of curriculum of certain universities it is identified the ways of realization of student’s ecological education, it is selected disciplines that contribute to the formation of theoretical knowledge contribute to the formation of theoretical knowledge as the basis for ecological education of teachers of biology and ecology courses and educational guidance to prepare students for the ecological activities with pupils. It is perspective to scientific researches to analyze the content of theoretical ecological education of future biology teachers of Ukraine, the USA and Europe, ant its comparative analysis.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26756
Appears in Collections:Наукові праці Факультету природничо-географічної освіти та екології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pednauk_2015_2_9.pdfосновна стаття183.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.