DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 26 (36) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25749
Title: Підготовка майбутніх музикантів-виконавців до сценічної діяльності
Other Titles: Training of future musicians to the stage activity
Подготовка будущих музыкантов-исполнителей к сценической деятельности
Authors: Юник, Т. І.
Котова, Л. М.
Keywords: музиканти-виконавці
сценічна діяльність
стресори
сценічне хвилювання
адаптація
адаптаційні резерви
musicians-performers
stage activity
stressors
stage excitement
adaptation
adaptation reserves
музыканты-исполнители
сценическая деятельность
стрессоры
сценическое волнение
адаптация
адаптационные резервы
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Юник, Т. І. Підготовка майбутніх музикантів-виконавців до сценічної діяльності / Т. І. Юник, Л. М. Котова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 26 (36). - С. 128-132.
Abstract: У статті висвітлено зміст інноваційних технологій підготовки майбутніх виконавців до професійної діяльності, застосування яких забезпечить якісну інтерпретацію музичних творів в умовах сценічних виступів. Уточнено причини виникнення різного виду сценічного хвилювання та закономірності їх впливу на успішність діяльності. Обґрунтовано потребу у формуванні “сценічної витримки” та фахових когнітивних умінь під дією штучно створених стресорів напередодні виступів, які забезпечать злагодженість відтворення виконавських дій навіть за умови тривалого негативного впливу стресорів на процес сценічної діяльності музикантів.
In the article is covered the content of innovative technologies of training of the future performers to professional activity, the application of which will provide a qualitative interpretation of musical compositions in conditions of stage performances. The causes of various types of stage excitement and the regularities of their influence on the success of activity are concretized. It is proved that the rehearsal playing of music compositions before the performance in conditions of the stressors activity contributes to formation of the "stage patience", which ensures the coherence of reproduction of performing acts even subject to long-term negative impact of stressors on the process of stage activity of musicians. Short-term action of stressors is causing the actualizing program of reaction, which uses a "superficial" adaptation reserves during stage performances. If they do not provide an adequate response to the action of stressors, "deep" adaptive reserves will mobilize in consequence of the restructuring homeostatic mechanisms of the body. When there is insufficient pace of their mobilization – happens the disorganization of performing activity of the musicians. Long-term effect of stressors during a stage performance requires ongoing mobilization “superficial” and “deep” their adaptation reserves. Three phases of adaptation as a complex and dynamic process of active fit of the cognitive-physiological sphere of musicians to the stage activity are considered in the article. This adaptation is possible in consequence of the additional costs of energy resources with the goal of preserving normal capacity of their performing apparatus in the process of stage performances. It is reasoned the need for the formation of cognitive abilities of keeping the desired level of activity of the performing apparatus, the granting of emotionally-imaginative content to the music representations and the enhance of dynamism of transmitting information to listeners by means of appropriate emotional-expressive reactions of organism during the process of reproduction of the material in conditions of any strength and endurance effect of stressors.
В статье освещено содержание инновационных технологий подготовки будущих исполнителей к профессиональной деятельности, применение которых обеспечит качественную интерпретацию музыкальных произведений в условиях сценических выступлений. Уточнены причины возникновения разных видов сценического волнения и закономерности их влияния на успешность деятельности. Обоснована потребность в формировании «сценической выдержки» и профессиональных когнитивных умений под действием искусственно созданных стрессоров накануне выступлений, которые обеспечат слаженность воспроизведения исполнительских действий даже при условии длительного негативного влияния стрессоров на процесс сценической деятельности музыкантов.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25749
Appears in Collections:Випуск 26 (36)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yunyk.pdfосновна стаття290.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.