Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у контексті акмепрофесіогенезу освітянських кадрів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гузій, Н. В.
dc.date.accessioned 2019-10-02T08:20:43Z
dc.date.available 2019-10-02T08:20:43Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Гузій, Н. В. Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у контексті акмепрофесіогенезу освітянських кадрів / Н. В. Гузій // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 26 (36). - С. 11-15 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25722
dc.description.abstract У статті розглядається проблема психолого-педагогічної сутності акмепрофесіогенезу освітянських кадрів як характеристики найвищих рівнів їх професійного розвитку та пропонується оригінальний підхід до виокремлення логічних етапів позитивної динаміки цього процесу за допомогою побудови конструкції ієрархічного ряду понять “педагогічна майстерність” – “педагогічна творчість” – педагогічний професіоналізм”. ua
dc.description.abstract The article focuses on the input of pedagogical staff in assuring efficient implementation of modernization tasks in educational field that causes significant shift in requirements to pedagogs as personalities and professionals as well as strengthens interest to dynamic indicators examination of pedagogical staff’ professional progress. The phenomenon of professional genesis within extensive psychological and pedagogical contexts delivers logical chains and rules of the processes of socialization and individualization of person in the profession, that are pushed by different external and internal factors. Promotive models of professional genesis aiming at self-determination – domination of internal incentives of professional growth seem as the most resultative. Under such treatment, professional and pedagogical progress of tutorial teacher is existing as non-breakable self-targeting of his personality, that can be divided in self-understanding, self-expression and selfimplementation parts being not straghtforwardly and spin-like interconnected. Individual route of the person to acmeo-levels of creativity, skillfulness and professionalism in pedagogical work has various unique aspects, therefore the tasks of structural and timing systematization of pedagogical professional genesis as well as establishing unterstanding of most common milestones of formation and growth of professional pedagogs are constantly examined by the researchers. According to determination of stages, levels and classes of professionalism by A.K.Markova, the research presents specific approach to defining logical dynamic phases of acmeoprofessional genesis of tutorial teacher by means of establishing structural subordination of the terms “pedagogical skillfulness” – “pedagogical creativity” – “pedagogical professionalism”. ua
dc.description.abstract В статье рассматривается проблема психолого-педагогической сущности акмепрофесссиогенеза работников образования как характеристики наивысших уровней их професссионального развития и предлагается оригинальный подход к выделению логических этапов позитивной динамики этого процесса с помощью построения конструкции иерархического ряда понять “педагогическое мастерство” – “педагогическое творчество” – педагогический професссионализм. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject педагогічний професіогенез ua
dc.subject акмепрофесіогенез освітянських кадрів ua
dc.subject педагогічна майстерність ua
dc.subject педагогічна творчість ua
dc.subject педагогічний професіоналізм ua
dc.subject pedagogical professional genesis ua
dc.subject acmeoprofessional genesis of pedagogical staff ua
dc.subject pedagogical skillfulness ua
dc.subject pedagogical creativity ua
dc.subject pedagogical professionalism ua
dc.subject педагогический профессиогенез ua
dc.subject акмепрофессиогенез работников образования ua
dc.subject педагогическое мастерство ua
dc.subject педагогическое творчество ua
dc.subject педагогический профессионализм ua
dc.subject.classification 37.011.3 : [005.336.4 : 159.954] ua
dc.title Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у контексті акмепрофесіогенезу освітянських кадрів ua
dc.title.alternative Pedagogigal creativity, skillfulness and professionalism in the standpoint of acmeoprofessional genesis of pedagogical professionals ua
dc.title.alternative Педагогическое творчество, мастерство, профессионализм в контексте акмепрофессиогенеза работников образования ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу