DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 5 (113) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25524
Title: Методика для аналізу статистичних даних стосовно виконання різних способів подачі у змаганнях з пляжного волейболу
Other Titles: The technique for the analysis of statistical data concerning different ways of serves in beach volleyball competitions
Authors: Мельник, А. Ю.
Keywords: методика
кодовий запис
оцінки
зона
силова подача у стрибку
націлена подача
methodology
code entry
estimation
zone
power jump serve
aimed serve
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Мельник, А. Ю. Методика для аналізу статистичних даних стосовно виконання різних способів подачі у змаганнях з пляжного волейболу / А. Ю. Мельник // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 5 (113). - С. 93-97.
Abstract: Розробити методику для проведення аналізу статистичних даних стосовно виконання різних способів подачі в змаганнях з пляжного волейболу. Одержані статистичні дані під час педагогічних спостережень за виконанням подач у 25 іграх змагань пляжної ліги м. Харкова серед чоловічих аматорських команд, використовуючи запропоновану чотирибальну шкалу відповідних оцінок. Проведено детальний аналіз виконання 2055 силових подач у стрибку та націлених подач, в залежності від певних факторів. Розраховані розподілення цих подач відповідно системи введених оцінок, а також в залежності від ігрових зон майданчика, який запропоновано умовно поділити на дев’ять зон. Результати нашого дослідження показують, що найбільша кількість очок була виграна при виконанні подач, які були спрямовані в восьму, а також в сьому та третю зони.
The technique for assessment of different ways of serves in competitive activity of volleyball players in beach volleyball is developed on the basis of results of the detailed analysis of the relevant statistical data which were obtained in the pedagogical observations during the games which are integrated by the only system of conditionally-coded records of these technical and tactical game actions and mathematical processing of the acquired information. As the fixing of these statistical data is not carried out in beach volleyball, it was offered to keep the certain protocol of the coded record of serve results by the analogy with classical volleyball, using a four-point scale for their assessment. The corresponding estimates define the end result of a certain game action that is connected with a win of a point after serve execution. The analysis of the obtained statistical data is carried out concerning execution of power jump serves and aimed serves in 25 games of competitions among men's amateur teams, total serves in which makes 2055. The calculated distributions of the recorded serves according to the system of the entered estimates show that 18,8% of total serves were lost (serves with ball out or in the net) from them 10,3% ‒ power jump serves and 8,5% ‒ aimed; 35,3% ‒ did not complicate receiving a ball and allowed the rival to organize the corresponding attack; 38,4% ‒ destroyed a combinational game of the rival. It should be noted that only 7,5% of serves were won right after their execution due to unsuccessful receiving serves of the rival or hits a ball to his court ("ace"), from what 4,2% ‒ power jump serves, and 3,3% ‒ aimed. The results of serves distribution in the ratio to their total quantity according to nine zones, on which each half of the court was divided conditionally, are presented for more detailed analysis.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25524
Appears in Collections:Випуск 5 (113)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Melnyk.pdf132.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.