DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 5 (113) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25505
Title: Особливості контролю мотивації юних спортсменів на етапі початкової підготовки у фехтуванні
Other Titles: Features of the control of motivation of young athletes at the stage of initial training in fencing
Authors: Грищенко, Т. П.
Окопний, А. М.
Семеряк, З. С.
Палатний, А. Л.
Keywords: мотивація
визначення
методики
фехтувальники
юні
motivation
definition
methods
fencers
children
Issue Date: 2019
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Особливості контролю мотивації юних спортсменів на етапі початкової підготовки у фехтуванні / Т. П. Грищенко, А. М. Окопний, З. С. Семеряк, А. Л. Палатний // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 5 (113). - С. 34-38.
Abstract: Актуальності набувають дослідження щодо вивчення та обґрунтування мотиваційної сфери дітей на етапі початкової підготовки у фехтування у зв’язку з введенням змін вікових діапазонів етапів багаторічної підготовки. Мета: характеристика засобів вивчення стану мотивації дітей до занять фехтуванням. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, аналіз документальних матеріалів, порівняння. Результати. Для визначення мотивації юних фехтувальників – спортсменів на етапі початкової підготовки на сьогодні відсутні обґрунтовані методики. Проте найближчими за інформативністю та відповідністю варто вважати та у подальшому застосовувати опитувальник «Мотивація», методику «Мотивація успіху і уникнення невдачі (опитувальник Реана)», проективну методику «МД-решітка».
Relevance is being given to researching and substantiating the motivational sphere of children at the stage of initial training in fencing in connection with the introduction of changes in age ranges of stages of multi-year training. Purpose: the characteristics of the means of studying the state of motivation of children to engage in fencing. Methods: theoretical analysis and generalization of data of scientific and methodical literature, analysis of documentary materials, comparisons. Results: According to the latest changes made to the system of long-term training, fencer can start fencing in the age of 6 to 8 years. The initial requirements in this sport are the presence of good reaction, developed speed and tactical thinking. These qualities are gradually formed in children. With a certain skill and cleverness and in the presence of a stable motivation of children, one can safely anticipate the achievement of a high individual result in fencing. Fencing at the present stage involves the early involvement of children. This is due to the indisputable, usefulness and overall positive effect of specific stresses on the child's body. Fencing is unique in that it not only strengthens all muscle groups and has a tonic effect on the body, but also develops intelligence. It is a dynamic sport that improves coordination, dexterity, endurance, and also brings up the quality of a child that will be useful to him in life: purposefulness, willpower, character, self-motivation. To determine the motivation of young swordsmans - athletes at the stage of initial training for today, there are no substantiated techniques. However, the closest to informing and matching should be considered and in the future to use the questionnaire "Motivation", the test "Motivation for success and avoidance (questionnaire Rean)", projective method "MD-grid".
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25505
Appears in Collections:Випуск 5 (113)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gryshchenko.pdf123.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.