DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 4 (112) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25454
Title: Базові компетенції майбутніх фахівців з фізичної терапії та ерготерапії у становленні професійної майстерності
Other Titles: Basic competences of future specialists in physical therapy and ergotherapy in the development of professional skills
Authors: Копочинська, Ю. В.
Дмітрієва, Н. С.
Keywords: фахівець
фахівець з фізичної терапії та ерготерапії
фізична терапія
професійна майстерність
професійні компетенції
базові компетенції
організаційно-педагогічні умови
specialist
specialist in physical therapy and ergotherapy
physical therapy
professional skills
professional competences
basic competences
organizational and pedagogical conditions
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Копочинська, Ю. В. Базові компетенції майбутніх фахівців з фізичної терапії та ерготерапії у становленні професійної майстерності / Ю. В. Копочинська, Н. С. Дмітрієва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 4 (112). – С. 51-57.
Abstract: У статті виділені, в системі блоків, базові компетенції: комунікативному, особистого удосконалення, когнітивному, інформаційному, емоційно-вольовому, соціальному та особистісному. У кожному з блоків виділені основні складові базових компетенцій майбутніх фахівців з фізичної терапії та ерготерапії, а також мету і завдання їх розвитку. Встановлено, що гармонійний розвиток базових компетенцій у майбутніх фахівців з фізичної терапії та ерготерапії є основою становлення їх професійної майстерності. Для формування базових компетенцій фахівців з фізичної терапії та ерготерапії є необхідним встановлення інтеграційних зв’язків між елементами системи змісту освіти. Також є необхідним виділення організаційно-педагогічних умов формування базових компетенцій фахівців з фізичної терапії та ерготерапії, які поділено на чотири групи: організаційні, змістовно-технологічні, контрольно-оцінні, акмеологічні.
The article highlights, in the system of blocks, basic competences: communicative, personal development, cognitive, informational, emotional-volitional, social and personal. In each of the blocks, the main components of the basic competences of future specialists in physical therapy and ergotherapy, as well as the purpose and tasks of their development are identified. It is established that the harmonious development of basic competences for future specialists in physical therapy and ergotherapy is the basis for the development of their professional skills. To form the basic competencies of specialists in physical therapy and ergotherapy, it is necessary to establish integration links between the elements of the educational content system. The subject structure of any curriculum conceals the danger because the whole will be obscured by its individual parts. In order to avoid this danger, it is necessary to ensure, during the construction of any educational system, the synthesis, integration, connection of parts to the whole. Specialists in the field of integrative content of education emphasize that in the content of training of future specialists in physical therapy it is necessary to ensure the synthesis, integration, unification of parts in a single whole. The tendency towards deeper integration of theoretical disciplines with productive activity is viewed. Integration is an expression of the unity of purpose, principles and content of the organization of the process of education and upbringing, the result - the basic competencies. It is also necessary to allocate organizational and pedagogical conditions for the formation of basic competencies of specialists in physical therapy and ergotherapy, which are divided into four groups: organizational, content-technological, control and evaluation, acmeological.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25454
Appears in Collections:Випуск 4 (112)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kopochynska.pdf131.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.