DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 31 (41) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25358
Title: Проблема готовності майбутніх учителів до професійної консультаційної діяльності в умовах модернізації освіти
Other Titles: The problem of the readiness of future teachers to professional counseling activities in the context of the modernization of education
Authors: Зімбалевський, О. В
Keywords: майбутні вчителі
професійна консультаційна діяльність
освіта
готовність до консультаційної діяльності
future teachers
professional consulting activity
education
readiness for consulting activity
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Зімбалевський, О. В. Проблема готовності майбутніх учителів до професійної консультаційної діяльності в умовах модернізації освіти / О. В. Зімбалевський // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 31 (41). - С. 12-16.
Abstract: У статті розглядається проблема підготовки майбутніх учителів до професійної консультаційної діяльності. Зазначено, що актуальність піднятої проблеми зумовлена складними модернізаційними процесами у галузі освіти та функціонуванням різних соціальних інституцій (сім’ї, школи, виробництва, громадських організацій і об’єднань тощо). Обґрунтовано поняття «готовність майбутніх педагогів до професійної консультаційної діяльності» та виокремлено головні її складові. Охарактеризовано рівні готовності майбутніх учителів до професійної консультаційної діяльності.
This article reviews an issue of preparing future teachers to professional consulting activity. It specifies that the relevance of the raised issue is due to difficult modernization processes in education and to functioning of different social institutions (family, school, manufacture, public organizations etc,). Institutions and organizations that provide consulting services in education to different subjects of consulting or consumers are described. It was proved that consulting in education is a new and forward-looking direction in professional activity and scientific research. Psychological and educational literature was analyzed and the concept “A readiness of future teachers for professional consulting activity” is defined. This concept is considered as a difficult integrated theoretical education that consists in multiple components such as motivational, orientation, operational and evaluative. Each of specified components has it’s own constituting elements. The state of readiness of teachers for the activities of the consultant has four levels of activity: non-professional, pre-professional, classical professional level and masterclass level. It was noted that the readiness of future teacher to consulting activity is unleashing their potential abilities in harmonization of relations between subjects of the pedagogical process in professional activities. It was stressed that training of future consulting teachers must include pedagogical, psychological, substantive and consulting training. It is possible with in-depth study of fundamental basis of subjects, creative independent study of students and pedagogical consulting practice. It was observed that this issue is not solved and forward-looking direction for the further scientific research is to develop a criteria and a rate of readiness of future teachers to professional consulting activity.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/25358
Appears in Collections:Випуск 31 (41)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZimbalevskyiOV.pdf211.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.