DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2008 рік » № 1-2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2533
Title: Трансформация представлений о развитии в постнеклассической методологии
Authors: Савельева, М.
Keywords: розвиток
пост- некласична методологія
принципи еволюції
development
post-non-classical methodology
evolution principles
Issue Date: 2008
Publisher: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Citation: Савельева М. Трансформация представлений о развитии в постнеклассической методологии / М. Савельева // Філософія освіти: наук. часопис. - 2008. № 1-2(7)/Ін-т вищої освіти АПН України, Нац пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, Укр. академія політ. наук. - К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2008. - С. 35-44
Abstract: У статті досліджена трансформація класичного вчення про роз­виток у постнекласичній філософській методології, зокрема, синергетичній картині світу. На підставі порівняльного аналізу фено­менів розвитку й еволюції автор досліджує міру можливості застосу­вання принципу еволюції щодо людини. Висунуті й обґрунтовані положення про те, що постнекласична теорія розвитку можлива як теорія "еволюційного розвитку", що відбиває суперечливу єдність процесів розвитку й еволюції.
The article deals with the transformation of the classical conceptions of the development in post-non-classical philosophical methodology, in particular in synergetic world picture. Based on the comparative analysis of the development phenomena and the evolution the author investigates the possibilities of the application of evolution principles concerning the personality. She emphasizes that the post-non-classical development theory can be viewed as a theory of an "evolutionary development", which reflects contradictory unity of the development and the evolution processes.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2533
Appears in Collections:№ 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Savelieva.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.