Якість професійної підготовки майбутніх магістрів фізичної культури визначається складністю, багатогранністю та змістовністю. Вона розглядається: з філософських позицій – як сутнісна визначеність професійної підготовки, завдяки якій вона вирізняється серед інших видів професійної діяльності і може розглядатися як цілісний об’єкт; є інтегративною властивістю та має складну ієрархічну структуру, що складається з якості умов, якості процесів та якості результатів професійної підготовки; є динамічним утворенням і має властивість різного індивідуального сприйняття; з позицій економічного й управлінського підходів характеризується двобічністю: з одного боку, це відповідність нормам, стандартам; з іншого – очікуванням усіх зацікавлених сторін (студентів, керівників, колег, працедавців, соціуму, держави). У структурній схемі якості професійної підготовки майбутніх магістрів виокремлено три компонента: якість освітнього процесу; якість педагогічних систем та умов; якість результатів.
Качество профессиональной подготовки будущих магистров физической культуры определяется сложностью, многогранностью и содержательностью. Она рассматривается: с философских позиций – как эксклюзивность профессиональной подготовки, благодаря которой она отличается от других видов профессиональной деятельности и может рассматриваться как целостный объект; является интегративной свойством и имеет сложную иерархическую структуру, состоящую из качества условий, качества процессов и качества результатов профессиональной подготовки; является динамичным образованием и имеет свойство всех индивидуального восприятия; с позиций экономического и управленческого подходов характеризуется двусторонность: с одной стороны, это соответствие нормам, стандартам; с другой – ожиданиями всех заинтересованных сторон (студентов, руководителей, коллег, работодателей, социума, государства).
В структурной схеме качества профессиональной подготовки будущих магистров выделено три компонента: качество образовательного процесса; качество педагогических систем и условий; качество результатов.
Quality of professional training of future masters of physical culture is defined with complexity, versatility, and content richness. Improvement of quality of specialists training is stipulated by tackling a number of tasks aimed at development of personality with acute moral needs and motives, preparation of a person for life in modern changing world full of contradictions. Tackling of these tasks stipulates modernization of the system of specialists training with regard to Bologna process, modernization of higher educational establishments that must support intellectual, and moral and spiritual development of a student.
It is analyzed in terms of philosophy (as essential definiteness of professional training, due to which it is analyzed among other kinds of professional activity and can be analyzed as a single object; it has an integrated feature and complex hierarchical structure that consists of quality of conditions, quality of processes, and quality of results of professional training; it is a dynamic unit and has features of various individual perception); in terms of economic and management approaches it is characterized with dubious nature (on one hand, it is a correspondence to norms, standards, on the other hand – to expectancy of all parties interested (students, academic advisors, colleagues, employers, society, state). Quality of professional training includes three important aspects: constructive quality that corresponds to its content primary and organizational capabilities; exploitation quality that corresponds to the level of realization of educational process; functional quality that corresponds to the degree of achieving final aim of professional training of specialists.
Three components have been pointed out in the structural scheme of quality of professional training of future masters: quality of educational process, quality of pedagogical systems and conditions, quality of results.