DSpace at library NPU Dragomanova » Освітній дискурс » Випуск 12 (4) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24593
Title: Протиріччя як інструмент рефлексії культури
Other Titles: Contradiction as an instrument of cultural reflection
Authors: Яценко, О. Д.
Keywords: рефлексія
протиріччя
критичність
суб’єктивність
експлікація
reflection
contradiction
criticality
subjectivity
explication
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во "Гілея"
Citation: Яценко, О. Д. Протиріччя як інструмент рефлексії культури = Contradiction as an instrument of cultural reflection / О. Д. Яценко // Освітній дискурс : Філософські науки : зб. наук. праць = Educational discourse : Philosophical sciences : collection of scientific papers. – Київ : «Вид-во «Гілея»», 2019. – Вип. 12 (4). – С. 79-90.
Abstract: Ретроспективий аналіз історико-філософських аналітик сутності культури пропонує різні варіанти таких протилежних за значенням концептів: природа (Античність), сакральне (Середньовіччя), соціум (Новий час), трансценденція (німецька класика). На сучасному етапі такою опозицією культурі в її класичному значенні є феномен симуляції як продукування семіотичних одиниць, позбавлених онтологічних підстав. Втілюючи інтенції капіталізму в агресивних формах ідеолого-економічного впливу, симуляції суттєво трансформують перебіг соціокультурного та індивідуального буття. Тому філософська освіта як осередок критичності рефлексії є необхідним компонентом підготовки фахівця.
A retrospective analysis of the historical and philosophical analyst of the essence of culture offers various variants of the opposite in meaning of the concepts: nature (Antiquity), sacred (Middle Ages), socium (New time), transcendence (German classics). At the present stage, such an opposition culture in its classical sense has the phenomenon of simulation as the production of semiotic units deprived of ontological grounds. Incarnating the intentions of capitalism in aggressive forms of ideological and economic influence, simulations substantially transform the course of socio-cultural and individual life. Therefore, philosophical education as a focal point for the criticality of reflection is a necessary component of the training of a specialist.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24593
Appears in Collections:Випуск 12 (4)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yatsenko O. D..pdf246.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.