DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Інститут неперервної освіти » Наукові праці Інституту неперервної освіти »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24363
Title: Підготовка викладачів професійно-художнього профілю у Польщі
Other Titles: Training of lecturers of professional artistic profile in Poland
Authors: Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна
Kolisnyk-Humenyuk, Yuliya Ihorivna
Keywords: вища освіта
фахівець
художня освіта
коледж
художній профіль
higher education
an artistic education
a college
an artistic profile
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. І. Франка
Citation: Колісник-Гуменюк, Ю. Підготовка викладачів професійно-художнього профілю у Польщі / Ю. Колісник-Гуменюк // Молодь і ринок : наук.-пед. журн. – 2019. – № 1 (168). – С. 47-51.
Abstract: Законодавче, навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення української освітньої системи потребує суттєвого вдосконалення, тому вивчення та творче використання зарубіжного досвіду є актуальним завданням педагогічних досліджень. У різних країнах, звичайно, існують певні відмінності в підходах до змісту й організації мистецької, педагогічної та професійно-художньої підготовки в закладах різного рівня. Прискіпливий огляд і узагальнення підходів до розвитку та вдосконалення художньо-педагогічної освіти дають змогу виділити оригінальні риси національних систем і спільні світові тенденції. Розглянемо провідні тенденції розвитку вищої професійно-художньої освіти у Польщі, які важливі з огляду завдань модернізації сучасної освіти України.
Legislative, teaching, methodological and logistical support of the Ukrainian educational system requires the significant improvement, therefore the study and creative use of foreign experience is an actual task of pedagogical research. In different countries, of course, there are some differences in approaches to the content and organization of artistic, pedagogical and professional-artistic training in institutions of different levels. A sophisticated review and synthesis of approaches to the development and improvement of artistic and pedagogical education make it possible to distinguish the original features of national systems and common world trends. The work of both domestic and foreign researchers in the educational field of Great Britain, France, the USA, Japan and other countries with advanced educational systems shows, first of all, the priority of a person-oriented approach to learning, where the main role is given to the creativity of the student based on the ideas of free education of the person. As the system analysis of foreign pedagogical education shows, the modern universities should provide conditions for the functioning of a variegated, multilevel system of education, the main advantage of which is that it is oriented to the prompt satisfaction of the needs of the educational system and the personal orientation of the students themselves. Western universities are mainly large educational and production complexes that combine educational and research institutes, colleges, faculties, departments, industry centers, problem laboratories, design and technology bureaus, which enable them to organize the flexible learning process, necessary for a broad interrelated and interdependent interdisciplinary training of a modern professional educator. There are a number of targeted projects on the basis of which they provide the opportunity to receive the specialists’ diploma immediately after the completion of institutions of higher education or after a certain period of time, and even after many years. In England, these programs are called “licensed” and “articulated” teachers, in France – “Capee” and “Egrygayshn”, in Italy – “Consortium”. Some scholars identify these programs in a separate level of pedagogical education. Let’s consider the leading trends in the development of higher professional education in Poland, which are important in view of the modernization of tasks of modern education in Ukraine.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24363
ISSN: 2308-4634 (Print)
2617-0825 (Online)
Appears in Collections:Наукові праці Інституту неперервної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kolisnyk-Humenyuk_MiR_168.pdfосновна стаття238.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.