DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет психології » Наукові праці Факультету психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24361
Title: Особливості становлення самооцінки власного національного «Я» у студентської молоді
Authors: Співак, Любов Миколаївна
Keywords: самооцінка
національне «Я»
завищена самооцінка
адекватно висока самооцінка
адекватно низька самооцінка
низька самооцінка
студентська молодь
self-esteem
national self
overestimating self-esteem
adequately high self-esteem
adequately low self-esteem
low self-esteem
students youth
Issue Date: 2018
Publisher: Рівненський державний гуманітарний університет
Citation: Співак, Л. М. Особливості становлення самооцінки власного національного «Я» у студентської молоді / Л. М. Співак // Психологія : реальність і перспективи : зб. наук. праць Рівненського державного гуманітарного університету. – Рівне : РДГУ, 2018. – Вип. 11. – С. 134-139.
Abstract: Статтю присвячено особливостям становлення самооцінки власного національного «Я» у студентів закладів вищої освіти. Розкрито сутність національного «Я» особистості та його самооцінки. Презентовано методику вивчення процесу становлення самооцінки власного національного «Я» у студентської молоді. Емпірично встановлено особливості становлення самооцінки власного національного «Я» у студентів перших-четвертих курсів закладів вищої освіти. У найбільшої кількості студентів виявлено адекватно високу самооцінку свого національного «Я», в найменшої – завищену та адекватно низьку самооцінку. Заниженої самооцінки власного національного «Я» у студентської молоді не виявлено. Статистично значущих змін у рівнях становлення самооцінки власного національного «Я» студентів від першого до четвертого курсу не визначено. Емпірично виявлено прояви типів національної ідентичності студентів із різними рівнями самооцінки їх національного «Я».
The article devoted to the peculiarities for the development of the self-esteem of own national «I» in the students of institutions of higher education. The essence of the national «I» personality and his self-esteem revealed. Personality’s self-esteem of own national «I» significance for own national identity and identity, her qualities as a subject of a particular nation. The methodology of studying the process for the development of self-esteem of the national «I» in the student's youth is presented. The peculiarities for the development of self-esteem of the national «I» in the students of the first to fourth year higher education institutions were determined empirically. In the largest number of students, an adequately high self-esteem of their national self is revealed, in the smallest – overestimated and adequately low self-esteem. Student youth with an adequately high self-esteem of their own national self is characterized by positive national identity and national self-esteem. According to the convictions of students with an overestimation of self-esteem, it is necessary to restrict the rights of representatives of other nations on their national territory. Students with an inadequate self-esteem find difficulties in communicating with their nation's representatives, and occasionally not quite attitude toward them. The adequately low self-esteem of the national «I» in student’s youth was not revealed. There are no statistically significant changes in the levels for the development of self-esteem of the national «I» students from the first to the fourth year. The manifestations of the types of student’s national identity with different levels of self-esteem of the national «I» empirically revealed.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24361
Appears in Collections:Наукові праці Факультету психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Spivak L 17.pdf779.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.