Статтю присвячено особливостям становлення самооцінки власного національного «Я» у студентів закладів вищої освіти. Розкрито сутність національного «Я» особистості та його самооцінки. Презентовано методику вивчення процесу становлення самооцінки власного національного «Я» у студентської молоді. Емпірично встановлено особливості становлення самооцінки власного національного «Я» у студентів перших-четвертих курсів закладів вищої освіти. У найбільшої кількості студентів виявлено адекватно високу самооцінку свого національного «Я», в найменшої – завищену та адекватно низьку самооцінку. Заниженої самооцінки власного національного «Я» у студентської молоді не виявлено. Статистично значущих змін у рівнях становлення самооцінки власного національного «Я» студентів від першого до четвертого курсу не визначено. Емпірично виявлено прояви типів національної ідентичності студентів із різними рівнями самооцінки їх національного «Я».
The article devoted to the peculiarities for the development of the self-esteem of own national «I» in the students of institutions of higher education. The essence of the national «I» personality and his self-esteem revealed. Personality’s self-esteem of own national «I» significance for own national identity and identity, her qualities as a subject of a particular nation. The methodology of studying the process for the development of self-esteem of the national «I» in the student's youth is presented. The peculiarities for the development of self-esteem of the national «I» in the students of the first to fourth year higher education institutions were determined empirically. In the largest number of students, an adequately high self-esteem of their national self is revealed, in the smallest – overestimated and adequately low self-esteem. Student youth with an adequately high self-esteem of their own national self is characterized by positive national identity and national self-esteem. According to the convictions of students with an overestimation of self-esteem, it is necessary to restrict the rights of representatives of other nations on their national territory. Students with an inadequate self-esteem find difficulties in communicating with their nation's representatives, and occasionally not quite attitude toward them. The adequately low self-esteem of the national «I» in student’s youth was not revealed. There are no statistically significant changes in the levels for the development of self-esteem of the national «I» students from the first to the fourth year. The manifestations of the types of student’s national identity with different levels of self-esteem of the national «I» empirically revealed.