DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи » Випуск 60 (том 2) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23954
Title: Military training of schoolgirls in the polish-lithuanian commonwealth ii in the territory of Western Ukraine: problems and values
Other Titles: Військова підготовка учениць у Другій Речі Посполитій на території Західної України: проблеми та цінності
Authors: Toporenko, O. Yu.
Keywords: military training
schoolgirls
physical training
western Ukrainian territory
instructor
commandant
values
training
teaching
військова підготовка
учениці
фізичне виховання
західноукраїнські землі
інструкторка
комендантка
цінності
виховання
навчання
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Toporenko, O. Yu. Military training of schoolgirls in the polish-lithuanian commonwealth ii in the territory of Western Ukraine: problems and values / O. Yu. Toporenko // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 60, т. 2. – С. 182-185.
Abstract: The articles deals with main problems of military training organization of teaching and learning process for schoolgirls in the system of education and activity of public organizations in 1919–1939, which operated in the territory of Western Ukraine. It is determined that the main role in the military education of schoolgirls in the secondary educational institutions was played by Organisation of Women’s Preparation for State Defence (Organizacja Przysposobienia Kobiet do Obrony Kraju – PKdOK). Other organizations, who dealt with schoolgirls’ military training, are the Polish Scouting and Guiding Association (Związek Harcerstwa Polskiego), the Rifflemen’s Association (Związek Strzelecki) etc. The military training syllabus for schoolgirls was analyzed not only as means of polonization, but subject in secondary educational institutions, which provides girls with necessary theoretical knowledge and practical skills in military training. The main pedagogical problems of military training system and its programme for schoolgirls were analyzed.
У статті представлено основні проблеми з організації навчального процесу з військової підготовки учениць у системі освіти та у діяльності деяких громадських організацій у 1919–1939 рр., що діяли на території західноукраїнських земель. Визначено, що основну роль та діяльність із надання ученицям знань із військової справи у середніх навчальних закладах здійснювала Організація Підготовки Жінок до Оборони Краю (Organizacja Przysposobienia Kobiet do Obrony Kraju – PKdOK). Заходи із військової підготовки учениць здійснювали також такі організації, як Союз польського харцерства (Związek Harcerstwa Polskiego), Стрілецький Союз (Związek Strzelecki) та ін. Проаналізовано програму з військової підготовки учениць не лише як засобу полонізації, але і як навчального предмета у середніх навчальних закладах Другої Речі Посполитої із наданням необхідних теоретико-практичних знань та навичок із військової справи дівчатам. Окреслено основні педагогічні проблеми та цінності системи військової підготовки учениць.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23954
Appears in Collections:Випуск 60 (том 2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Toporenko O. Yu..pdf186.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.