Глобалізація та інформаційна революція актуалізують проблеми підготовки людини до життя, формують нові виклики щодо якості людського капіталу – професіоналізму, знань, компетенцій, цінностей, культури, морально вольових якостей. І в першу чергу ці виклики стосуються освіти. І це – не випадково. Саме освіта є основою інтелектуального,
духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою. Й саме за цією причиною вона (освіта) стала предметом міждержавного конкурентного дискурсу щодо
якості, ефективності, практичної продуктивності. Якість освіти є тим визначальним чинником, який обумовлює життєздатність системи освіти в тій чи іншій країні. Для України, яка завжди мала високоякісну освіту, це положення носить принциповий характер. Україна має увійти в Європейський Дім високоосвіченою й конкурентноздатною. Модернізація освіти, таким чином, є завданням першочерговості і виключної важливості.
Globalization and information revolution actualize the problems of man’s life preparation, create new challenges for the quality of human capital – professionalism, knowledge, competences, values, culture, moral–volitional qualities. And in the frst place, these challenges relate to education. And this is not accidental. That education is the basis of intellectual, spiritual, physical and cultural development of the individual, its successful socialization, economic prosperity, the key to the development of society, united by common values and culture. It is for this reason that it (education) has become the subject of interstate competitive
discourse on quality, effciency, and practical performance. The quality of education is the determining factor that determines the viability of the education system in one or another country. For Ukraine, which always has high–quality education, this provision is of a fundamental nature. Ukraine has to enter the European House of Highly–educated and Competitive. Modernization of education is thus a priority and of utmost importance.