DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 07. Релігієзнавство. Культурологія. Філософія » Випуск 33 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22926
Title: Мистическая религиозность как исток интуитивизма Н. Лосского
Authors: Лимонченко, В. В.
Keywords: мистика
интуитивизм
личность
общение
индивидуализм
mysticism
intuitivism
personality
communication
individualism
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Лимонченко, В. В. Мистическая религиозность как исток интуитивизма Н. Лосского / В. В. Лимонченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 7 : Релігієзнавство. Культурологія. Філософія : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. - Вип. 33 (46). - C. 197-203.
Abstract: Цель статьи – рассмотреть религиозные истоки интуитивизма Н. Лосского, философское творчество которого представляет такой тип сознания, которое может быть классифицировано как религиозный индивидуализм. Интуитивизм предполагает трансцендирование замкнутости при нерастворимости индивидуального. Интуитивизм владеет неистребимой очевидностью для сознания, конституированного по принципу Халкидонского догмата – нераздельно и неслиянно. Такое конституирование имеет первичный характер – это онтологическое, бытийственно- экзистенциальное общение, которое понимаемается не как обмен тем, что имеем, но как питание другого тем, что мы есть. Особенность такого типа мистической религиозности может быть названа связью самоотдачи (“Я – Твой”) в противовес связи растворения (“Я – это Ты”).
The purpose of the article is to consider the religious origins of Lossky’s intuitivism, whose philosophical creativity is a type of consciousness that can be classified as religious individualism. Intuitivism is transcending of insularity when the individual is not dissolved. Intuitivism is in destructibly clear to consciousness constituted on the basis of the Dogma of Chalcedon without confusion, without division. This constitution is the primary character is the ontological, vital-existential communication that understood not as an exchange of what we have, but supply the other what we are. The peculiarity of this type of mystical religios ity can be named by the type of dedication relationship (“I am – your”), as opposed to dissolving (“I am – you”).
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22926
Appears in Collections:Випуск 33

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nchnpu_7_2015_33_30.pdf225.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.