В статті приведено результати дослідження щодо встановлення професійно значущих психофізичних якостей
сучасних фахівців спеціальності «Залізничні споруди та колійне господарство». З’ясовано перелік таких якостей.
Встановлено як якості, які сприяють успішному виконанню професійної діяльності, так і якості, які перешкоджають
успішному виконанню професійної діяльності. Наведений перелік професійно значущих якостей запропоновано доповнити
такими як здатність до усвідомленого, раціонального, адаптивного подолання критичної ситуації (сформованість
ефективних стратегій копінг-поведінки) та здатність зносити (витримувати) ситуації невизначеності
(толерантність до невизначеності).
Розроблено зміст психофізичної підготовки студентів спеціальності «Залізничні споруди та колійне
господарство» у фізичному вихованні.
The article presents the results of research on the establishment of
professionally significant psychophysical qualities of modern specialists in the specialty "Railway structures and track economy". A
list of such qualities is found. The quality that promotes the successful performance of professional activities and the quality that
impede the successful performance of professional activities are established. The list of professionally significant qualities is
proposed to complement such as the ability to consciously, rationally, adaptively overcome the critical situation (the formation of
effective coping behavior strategies) and the ability to withstand the uncertainty situation (tolerance to uncertainty). A list of
professionally significant sports for the main engineering specialties of the railway transport has been established by comparing
these data and the specifics of a particular sport activity.
The structure of psychophysical training of students of the specialty "Railway structures and track economy" consists of:
psychological education; learning skills of mental self-regulation (autogenous training); the development of professionally meaningful
qualities (mental balance, diligence, responsibility, organization, assemblage, concentration and stability of attention, endurance).
The content of psychophysical training of students of the specialty "Railway structures and track economy" in physical
education is developed. The proposed content of psychophysical training was experimentally tested for the effectiveness of the
formation of a number of professionally significant (for future specialists in the specialty "Railway structures and track economy")
characteristics. Significant positive influence of using these resources in the process of physical education training on the formation
of a number of professionally significant personality traits, tolerance to uncertainty, development of concentration and stability of
attention, and vestibular stability are noted.