Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бирко, Н. М.
dc.date.accessioned 2018-11-16T09:21:39Z
dc.date.available 2018-11-16T09:21:39Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Бирко, Н. М. Ролі сучасного педагога в освітньому просторі / Н. М. Бирко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 30 (40). - С. 3-7. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21721
dc.description.abstract У статті обгрунтовано доцільність різноманітних рольових позицій сучасного педагога в освітньому просторі. Розглядається важливість професійності педагогічної професії, інноваційності та відповідності сучасним умовам й потребам суспільства. Здійснено аналіз наукових досліджень щодо професійної підготовки вчителя, спираючись на досвід вітчизняних науковців. До найактульніших ролей сучасного педагога віднесено наступні: розробник навчальних програм, презентатор, фасилітатор, тренер, наставник, менеджер, консультант, дослідник, агент змін, коуч-тренер, тьютор, ментор, тощо. Розкрито функції всіх рольових позицій в освітньому просторі детально. ua
dc.description.abstract В статье обоснована целесообразность различных ролевых позиций современного педагога в образовательном пространстве. Рассматривается важность профессионализма педагогической профессии, инновационности и соответствия современным условиям и потребностям общества. Осуществлен анализ научных исследований по профессиональной подготовке учителя, опираясь на опыт отечественных ученых. К очень затребованным ролям современного педагога отнесены следующие: разработчик учебных программ, презентатор, фасилитатор, тренер, наставник, менеджер, консультант, исследователь, агент изменений, коуч-тренер, тьютор, ментор, и тому подобное. Раскрыто функции всех ролевых позиций в образовательном пространстве детально. ua
dc.description.abstract The article substantiates the expediency of various roles of the modern teacher in the educational system. It is consideredthe importance of professionalism in the pedagogical profession, innovation and conformity to modern conditions and needs of the society. It is noted that the teacher’sprofessional activity is a complex, dynamic and continuous process, and accordingly the preparation for this kind of activity requires taking into account modern requirements. The analysis of the scientific researches on teacher training has been carried out, drawing on the domestic scholars’experience. Working with new normative documents such as the Law of Ukraine "On Education" (September 5, 2017, No 2145-VIII), the State Standard of Primary Education (February 21, 2018, No 87), and the introduction of the "Conceptual Framework for the Secondary EducationReform" (August 17, 2016) encourages the modern teacher to master a number of innovativeroles in the educational activities that are needed and demanded by the present. These include the following: a curriculum developer, presenter, facilitator, trainer, peer educator, manager, consultant, researcher, and agent of change, coach trainer, tutor, mentor, and the like. The functions of all role positions in the educational systemhave been revealedin detail. It is noted that the diversity of the modern teacher’sroles considered by us is not exhausted, since with the introduction of the New Ukrainian School in 2018-2019 academic year, they will considerably increase with the development of various techniques, technologies, trends, with the formation of key competencies, with the possibilities of modernity. The teacher’stask involves continuous professionalgrowing, obtaining life-long education, qualitative retraining in the conditions of the changing society, and the acquisition and practical application of innovative roles in accordance with the needs of the mankind. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject фасилітатор ua
dc.subject фасилітація ua
dc.subject тренер ua
dc.subject коуч-тренер ua
dc.subject освітній консультант ua
dc.subject наставник ua
dc.subject менеджер ua
dc.subject дослідник ua
dc.subject тьютор ua
dc.subject тьюторство ua
dc.subject ментор ua
dc.subject менторство ua
dc.subject менторинг ua
dc.subject фасилитатор ua
dc.subject фасилитация ua
dc.subject образовательный консультант ua
dc.subject исследователь ua
dc.subject facilitator ua
dc.subject facilitation ua
dc.subject trainer ua
dc.subject coachtrainer ua
dc.subject educational consultant ua
dc.subject peer educator ua
dc.subject manager ua
dc.subject researcher ua
dc.subject tutor ua
dc.subject tutoring ua
dc.subject mentor ua
dc.subject mentorship ua
dc.subject mentoring ua
dc.subject.classification 37.017.922 ua
dc.title Ролі сучасного педагога в освітньому просторі ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу