DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 4 (98) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21333
Title: Теоретичне обгрунтування певних етапів методики викладання дисципліни "масаж" майбутнім фахівцям фізичної культури та спорту
Authors: Каніщева, О. П.
Єфіменко, П. Б.
Keywords: дисципліна "Масаж"
етапи навчання
інтегративні знання та уміння
креативність
ділові ігри
дисциплина "Массаж"
этапы обучения
интегративные знания и умения
креативность
деловые игры
discipline "Massage"
stages of studies
integrative knowledge and abilities
creativity
business games
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Каніщева, О. П. Теоретичне обгрунтування певних етапів методики викладання дисципліни "масаж" майбутнім фахівцям фізичної культури та спорту / О. П. Каніщева, П. Б. Єфіменко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 4 (98). - С. 82-86.
Abstract: Визначено, що майбутнім бакалаврам фізичної культури і спорту крім фахових, необхідно володіти й допоміжними знаннями й уміннями. З’ясовано, що такими є масаж, який має вагоме прикладне значення. Розроблено та наведено методику викладання загальної для всіх спеціальностей дисципліни "Масаж". Виділено три етапи навчання: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-процесуальний і контрольно-результативний. Встановлено та охарактеризовано основні мотиви до вивчення цієї дисципліни. Підтверджено, що когнітивно-процесуальним етапом передбачено оволодіння різними знаннями та уміннями. Контролюючо-результативний етап здійснювався протягом усього навчального процесу шляхом систематичного одержання викладачем зворотної об’єктивної інформації про стан вихідного рівня знань, технічної та методичної підготовки студентів.
Определенно, что будущему бакалавру физической культуры и спорта наравне с непосредственными профессиональными знаниями и умениями необходимо владеть и вспомогательными, среди которых массаж занимает важное прикладное значение. Разработана и представлена методика преподавания общей для всех специальностей дисциплины "Массаж", состоящей из трех этапов: мотивационно-ценностного, когнитивно-процессуального и контрольно-результативного. Исторические данные развития массажа и примеры из практики, изложенные на вступительной лекции, способствовали выявлению у студентов основных мотивов к изучению данной дисциплины, а именно: познавательно-профессиональных, ценностных и социальных. Качественному проведению когнитивно-процессуального этапа способствовали разработанные и внедренные в учебный процесс темы лекций и практических занятий, обеспечивающие приобретение интегративных знаний и умений по этой дисциплине. Третий, контрольно-результативный этап осуществлялся в течение всего учебного процесса. Его реализация предусматривала систематическое получение преподавателем обратной объективной информации о состоянии исходного уровня знаний, технической и методической подготовки студентов.
It is estimated in the article that the future bachelor of physical culture and sport equally with the direct professional knowledge and abilities should own certain auxiliary means. It is found out that massage occupies the important applied value among them. The methods of teaching of general for all specialities discipline "Massage" are worked out and presented. It consists of three stages: motivational-valued, process-cognitive and result-control. Certain historical data of massage development and examples from practice of specialists, stated on an introductory lecture, encouraged uncovering basic reasons of students to the studying of this discipline, namely: cognitive-professional, valued and social. During the questionnaire students defined that major is cognitive-professional reason. For high-quality realization of the second, process-cognitive stage of methods of teaching of "Massage" discipline, themes of lectures and practical studies are worked out and implemented to the study process. These themes allowed students acquisition of integrative knowledge and abilities on this discipline. Third, the result-control stage was carried out during all educational process. The current exposure of results of actual preparation of students is offered with the purpose of removal of present defects. Realization of this stage foresaw the systematic receipt of reverse objective information by a teacher during studies about the state of initial level of knowledge, technical and methodical preparation of students. It is certain, that forming of dominant positive motivation to employments "Massage" stimulates students discipline to her capture. The best indices of creativity during acquirement of this discipline show up on practical studies which were held in form of business game within the limits of individual conditional situation.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21333
Appears in Collections:Випуск 4 (98)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kanishcheva_Iefimenko.pdf373.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.