У статті розкрито доцільність дослідження проблеми виховання в молодших підлітків загальноосвітніх
навчальних закладів прагнення до самостійності в процесі спортивно-ігрової діяльності на сучасному етапі
реформування освіти в Україні, а також визначення критеріїв, показників та рівнів вихованості в молодших підлітків
прагнення до самостійності у процесі занять спортивними іграми на основі аналізу останніх досліджень і публікацій з цієї
проблеми. Виклад основного матеріалу основується на результатах попереднього теоретичного дослідження сутності
поняття «прагнення молодших підлітків до самостійності в процесі спортивно-ігрової діяльності». На основі визначених
критеріїв та показників вихованості в молодших підлітків прагнення до самостійності у процесі спортивно-ігрової
діяльності здійснено аналіз результатів констатувального етапу дослідження.
The article examines the feasibility of studying the problem of education of younger students
of secondary schools the desire for independence in the process of sports-game activity at the present stage of the reformation of
education in Ukraine as well as the definition of criteria, indicators and levels of upbringing junior students desire for independence in
the process of playing sports games based on an analysis of recent research and publications on this issue. The presentation of the
main material is based on the results of the previous theoretical study of the essence of the concept of "the desire of younger
students for independence in the process of sports and gaming activities". The analysis of the results of the qualifying phase of the
study according to the indicators of cognitive, emotional-value and activity-practical criteria of education of younger students the
desire for independence in the process of sports-game activity is carried out on the base of certain criteria and indicators of
education of the younger students independence during sports and game activities. The level of education of 5-7 classes students
the desire for independence in the process of sports games is determined. The peculiarities of the levels of education of 5-7 classes
students the desire for independence in the process of sports games are highlighted. Comparative data of experimental and control
classes of upbringing the junior teens aspiration to independence in the process of sports-game activity is based on the results of the
qualifying stage of the experiment.