DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21193
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОпачко, Магдалина Василівна-
dc.date.accessioned2018-10-16T10:43:55Z-
dc.date.available2018-10-16T10:43:55Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationОпачко, Магдалина Василівна. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів фізики з дидактичного менеджменту : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Опачко Магдалина Василівна ; [наук. конс. Ляшенко Олександр Іванович] ; М-во освіти і науки України. - Київ, 2018. - 44 с.ua
dc.identifier.urihttp://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21193-
dc.description.abstractУ дисертації вперше обґрунтовано, експериментально перевірено та впроваджено систему підготовки майбутніх учителів фізики з дидактичного менеджменту, представлену моделями: 1) змісту підготовки з дидактичного менеджменту; 2) процесу підготовки з дидактичного менеджменту; 3) готовності майбутніх учителів фізики з дидактичного менеджменту. Виявлено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови підготовки з дидактичного менеджменту майбутніх учителів фізики в освітньому середовищі вищої школи. Серед умов виокремлено: дидактичні (організаційно-методичне забезпечення процесу підготовки, самостійна робота як важливий чинник у процесі засвоєння студентами змісту дидактичного менеджменту), психологічні (забезпечення умов для розвитку професійно-особистісних якостей вчителя- менеджера; спрямованість на проектування розвивального середовища, комфортного для особистісного і творчого розвитку учнів; використання знань про когнітивні стилі учнів для оптимізації дидактичної взаємодії тощо); інформаційно-технологічні (проектування інноваційного навчального середовища у змісті підготовки майбутніх учителів фізики з дидактичного менеджменту; підготовка вчителя до використання інформаційно- комунікативних технологій навчання тощо). Показано, що за аналізом результатів педагогічного експерименту підтверджено ефективність розробленої та науково обґрунтованої системи підготовки майбутнього вчителя фізики з дидактичного менеджменту у вищій школі.ua
dc.description.abstractВ диссертации впервые обоснована, экспериментально проверена и внедрена система подготовки будущих учителей физики с дидактического менеджмента, представленная моделями: 1) содержания подготовки по дидактическому менеджменту; 2) процесса подготовки по дидактическому менеджменту; 3) готовности будущих учителей физики с дидактического менеджмента. Выявлены и теоретически обоснованы педагогические условия подготовки по дидактическому менеджменту будущих учителей физики в образовательной среде высшей школы. Среди условий выделены: дидактические (организационно-методическое обеспечение процесса подготовки, самостоятельная работа как важный фактор в процессе усвоения студентами содержания дидактического менеджмента), психологические (обеспечение условий для развития профессионально-личностных качеств учителя-менеджера; направленность на проектирование развивающей среды, комфортной для личностного и творческого развития учащихся, использование знаний о когнитивных стилях учеников для оптимизации дидактического взаимодействия); информационно-технологические (проектирование инновационной учебной среды в содержании подготовки будущих учителей физики с дидактического менеджмента, подготовка учителя к использованию информационно-коммуникативных технологий обучения). Показано, что согласно анализу результатов педагогического эксперимента подтверждена эффективность разработанной и научно обоснованной системы подготовки будущего учителя физики с дидактического менеджмента в высшей школе.ua
dc.description.abstractThere is first developed, scientifically substantiated, experimentally verified and implemented system of training future teachers of didactic management physics, which is based on models: 1) the content of training in didactic management; 2) the process of preparation in didactic management; 3) the readiness of future teachers of didactic management physics. The Thesis presents, for the first time, the theoretical conception of training future teachers of didactic management physics, which is based on: generalization of philosophical and methodological aspects of the problem of preparing a physics teacher in the context of comparing traditional (classical) and post-nonclassical measurements; the fundamental positions of the theory of classical management, the philosophy of educational and pedagogical management, as well as the methodology of modern pedagogical process and modern science; Presentation of didactic management as the theory and practice of preparing future teachers of didactic management physics, based on a combination of different aspects of management activities: projective, organization, mobilization, modeling, diagnostic. The Thesis analyzes the evolution of the "management" concept in didactics through the prism of didactic thought that is formed during the development of didactics as a scientific theory, and is united into three scientific areas: the classical (or traditional), pedocentric, mixed, in which the ideas of first two approaches were combined. On the basis of the analysis of the educational theories, the main parameters, which can describe the teaching management in each theory, are selected. These are the concepts that essentially reflect one or another system of learning: the content of studying (which is defined by the "ideology" of the learning system); interaction (interconnected activity teachers and students), educational (teaching) environment. The pedagogical conditions of preparation in didactic management of future teachers of physics in the educational environment of higher education are found out and theoretically substantiated. There are distinguished conditions among: didactic (organizational and methodological support of the process of preparation, independent work as an important factor in the process of mastering of the content of didactic management), psychological (provision of conditions for the development of professional and personal qualities of teacher-manager (external – designing of the context of the educational environment, internal – tasks for reflection, creative thinking, using different situations of interaction), the focus on designing a developing environment, comfortable for the personal and creative development of students in the process of preparation in didactic management; the use of knowledge about cognitive styles of students to optimize the didactic interaction, etc.); informational and technological conditions (designing an innovative educational environment in the content of the preparation of future teachers of didactic management physics; preparation of a teacher for the use of informative and communicative technologies of education) etc. It is shown that the provision and creation of pedagogical conditions is accompanied by the use of methods (traditional: informative and reproductive, explanatory and illustrative, problem learning, research method; non-traditional: dictionary scanning method, application method of theories, method of interpreting fuzzy images, experimental chaos method, denial method, method of heuristics and thought experiment, method of recoding of information, method of definitions, method of combining of several theories, method of contradictions, method of modeling, method of micro teaching; informatively-communicative: multimedia support of the lecture course, presentation of projects, demonstration of individual elements of the system (virtual physical laboratories, researches, etc.): innovative methods: project method, interactive teaching methods, online counseling) and forms (predominance of independent and individual group forms) of preparation of students in didactic management. The practical significance of the results obtained consists in the fact that in the content of the professional physics teacher training, a system of training in didactic management has been introduced; there was created an educational-methodical complex of the discipline "Professional skills with the basics of didactic management"; educational manuals have been developed "Didactic management as a system for managing the teaching of physics in school", "Fundamentals of didactic management. Part 1: Designing of methodological systems in the content of the preparation of the future teacher of physics", "Fundamentals of didactic management. Part 2: Organization and management in the methodological training of the future teacher", "Workshop on "Fundamentals of didactic management", "Modeling of professional training and activities", "Systemic and integrative approaches in education", "Philosophy of education". The materials of the research can be used in the professional training of future physics teachers at universities (classical, pedagogical); in the system of advanced training in the content of postgraduate pedagogical education, as well as in the self- education and practical work of subject teachers. The experimental verification of the effectiveness of a substantiated training system for future teachers of didactic management teachers consisted in the introduction of the basic theoretical principles of the research, the testing of the system of training students in didactic management (or the management of physics training) in a higher educational institution. It is shown that the analysis of the results of the pedagogical experiment confirms the effectiveness of the developed and scientifically substantiated system of preparation of the future teacher of didactic management physics in the higher school.ua
dc.language.isoukua
dc.publisherВидавництво НПУ імені М. П. Драгомановаua
dc.subjectдидактичний менеджментua
dc.subjectуправління навчаннямua
dc.subjectпрофесійна підготовкаua
dc.subjectготовність з дидактичного менеджментуua
dc.subjectмайбутні вчителі фізикиua
dc.subjectвищі навчальні закладиua
dc.subjectдидактический менеджментua
dc.subjectуправление обучениемua
dc.subjectпрофессиональная подготовкаua
dc.subjectготовность с дидактического менеджментаua
dc.subjectбудущие учителя физикиua
dc.subjectвысшие учебные заведенияua
dc.subjectdidactic managementua
dc.subjectteaching managementua
dc.subjectprofessional trainingua
dc.subjectreadiness in didactic managementua
dc.subjectfuture teachers of physicsua
dc.subjecthigher educational institutionsua
dc.subject.classification371.134:53ua
dc.titleТеоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів фізики з дидактичного менеджментуua
dc.typeOtherua
Appears in Collections:Автореферати
Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Opachko.pdf915.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.