DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 8 (78 К) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19782
Title: Айседора Дункан – життя та хореографічна діяльність
Authors: Вільчковська, А. Є.
Keywords: Айседора Дункан
хореографія
сучасний танець
діти
молодь
музика
Isadora Duncan
choreography
modern dance
children
youth
music
Айседора Дункан
хореография
современный танец
дети
молодежь
музыка
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во ім. М. П. Драгоманова
Citation: Вільчковська, А. Є. Айседора Дункан – життя та хореографічна діяльність / А. Є. Вільчковська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 8 (78 К) 16. - С. 7-11.
Abstract: У статті проаналізовано життєвий шлях та творча діяльність відомої танцівниці Айседори Дункан, яка була однією з засновниць сучасного танцю. Вона намагалась реалізувати у танцювальних рухах свої внутрішні емоції, думки, переживання, відкидаючи ті обмеження, які існували у класичних танцях, всі танці виконувалися нею у легкій, прозорій туніці та босоніж. Після Жовтневої Революції у Росії А.Дункан у 1921 року відкрила у Москві школу сучасних танців для дітей пролетаріату. Оригінальна хореографічна система А.Дункан, як вважають фахівці спорту, була покладена в основу художньої гімнастики, синхронного плавання, фігурного катання на ковзанах, а також широко використовується в заняттях ритмічною гімнастикою та хореотерапією.
The article analyzes the life and activities of creative famous dancer Isadora Duncan which was by one the founders of modern dance. She realized in dancing movements of their inner feelings, emotion and thoughts, rejecting limitations that existed in the classical dances, these dances were performed in easy, transparent tunic and barefoot. A. Duncan in their dance was fan of Greek „trochee” they were built to simulate natural postures and movements, as wells as direct transfer of emotional experience, they had a bright expression rhythm. Thanks to its own individual physical features (good motor coordination, their plasticity, flexibility, etc.). It has achieved excellence in the transmission of the speech group”, their thoughts, feelings appropriate internal experience. She thought dance should take consist three interrelated components: music, plastic arts movements and clothing. Due to their individual psychophysical qualities A. Duncan achieved excellence in the transfer of the audience their thoughts, feeling, moods, internal experience. She did not use conventional gestures and postures of classical ballet and dance in real motion. In her work clearly traceable relationship with the ancient cult of the body. By choreographed new dance were movements that were in harmonious relationship with the shape of the human body, they contributed to its development and improvement. After the October Revolution in Russian in 1921 A. Duncan opened in Moscow school of contemporary dance for children of proletarian families. In the same year she married the famous lyric poet Sergey Yesenin, living together with lasted a year and half a half. In 1927 A. Duncan tragically died in Nice in France. The original choreographic system A. Duncan as sport experts believe was the basis for rhythmic gymnastics, synchronized swimming figure skating and also widely used in studies of rhythmic gymnastics and chronotherapy.
В статье проанализированы жизненный путь и творческая деятельность известной танцовщицы Айседоры Дункан, которая была одною из основательниц современного танца. Она реализовывала в танцевальных движениях свои внутренние переживания, эмоции и мысли, отбрасывая ограничения, которые существовали в классических танцах, эти танцы выполнялись в легкой, прозрачной тунике и босиком. Благодаря своим индивидуальным психо-физическим качествам А. Дункан достигла высокого мастерства в передаче зрителям своих мыслей, чувств, настроения, внутренних переживаний. Она не использовала условных жестов и поз классического балета и выполняла в танцах реальные движения. После Октябрьской Революции в России А.Дункан в 1921 году открыла в Москве школу современного танца для детей из пролетарских семей. В том же году она вышла замуж за известного поэта Сергея Есенина, совместная жизнь с ним длилась всего два года. В 1927 году А.Дункан трагически погибла в Ницце –Франция. Оригинальная хореографическая система А.Дункан, как считают специалисты спорта, была положена в основу художественной гимнастики, синхронного плавания, фигурного катания на коньках, а также широко используется в занятиях ритмической гимнастики и хореотерапии.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19782
Appears in Collections:Випуск 8 (78 К)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vilchkovska A..pdf462.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.