DSpace at library NPU Dragomanova » Освітній дискурс » Випуск 4 (3-4) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19470
Title: Дискурс розвитку мислення в контексті психологічного аналізу
Other Titles: Discussion of thinking development in the context of psychological analysis
Authors: Сакун, А. В.
Keywords: мислення
мова
бріколаж
слово
образ
думка
творчість
свідомість
thinking
language
bricolage
word
image
thought
creativity
consciousness
Issue Date: 2018
Publisher: ПП "Вид-во "Гілея"'
Citation: Сакун, А. В. Дискурс розвитку мислення в контексті психологічного аналізу = Discussion of thinking development in the context of psychological analysis / А. В. Сакун // Освітній дискурс : Гуманітарні науки : зб. наук. праць = Educational discourse : Humanities sciences : collection of scientific papers. – Київ : ПП «Вид-во «Гілея»», 2018. – Вип. 4 (3-4). – С. 26-35.
Abstract: Взаємозв’язок мислення і мови розкривається через аналіз наукового і художнього в творчості. Важливою умовою розуміння сутності мислення є техніка діяльності бріколажу. В його контексті мислення постає схожим до інтелектуального бріколажу, що передбачає виконання різних завдань. Результатом є формування «повідомлень» як для вченого, так і бріколера, що відрізняються темпо- ральністю і адресованістю. Творіння бріколажу щоразу зводяться до впорядкування вже наявних елементів, які постають в різній інстру- ментальній сукупності. Поряд з мовою мислення включене в контекст свідомості.
The relationship of thinking and language is revealed through analysis of scientific and artistic components in creativity. An important condition for understanding the essence of thinking is the technology of bricolage. In its context thinking appears to be similar to intellectual bricolage, which involves performance of various tasks. The result is the formation of "messages" for both the scientist and the bricoler, which differ in temporality and addressability. The creations of bicolage are each time reduced to the ordering of already existing elements that appear in a different instrumental set. Along with the language, thinking is also included in the context of consciousness.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19470
Appears in Collections:Випуск 4 (3-4)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sakun A. V.pdf246.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.