Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

З історії становлення в Україні класифікацій розумово відсталих дітей

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кравець, Н. П.
dc.date.accessioned 2018-02-27T14:51:44Z
dc.date.available 2018-02-27T14:51:44Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Кравець, Н. П. З історії становлення в Україні класифікацій розумово відсталих дітей / Н. П. Кравець // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : зб. наук. праць. - Кам'янець-Подільський : ПП Медобори-2006, 2017. – Вип. 10. – С. 147-159. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18102
dc.description.abstract У статті розглянуто питання, що стосуються історії догляду, навчання й виховання дітей з порушеннями розумового розвитку з точки зору врахування діагнозу дітей, на основі чого в історичному аспекті здійснено аналіз робіт, присвячених класифікації вказаних осіб. Прослідковано ієрархічність становлення поняття «розумова відсталість»: від загального трактування порушень розумового розвитку як «дефективність» до часткового поняття «розумова відсталість», що знайшло відображення у класифікаціях дітей означеної нозології. Підтверджено пріоритет європейських лікарів-психіатрів щодо створення класифікацій дітей з порушеннями розумового розвитку. На основі аналізу існуючих європейських класифікацій вітчизняними спеціалістами створено власні класифікації з поступовим відходом від трактування дітей з порушеннями розумового розвитку як «дефективні» до використання поняття «розумово відсталі». Сутність створених класифікацій свідчить про дотримання авторами різних напрямів щодо класифікації дітей: медико-клінічного, психолого-педагогічного, соціального. Врахування сучасними дослідниками ідей, викладених в класифікаціях, сприятиме розробці більш досконалих класифікацій, що дозволить удосконалити методику навчальних предметів, зокрема й літератури. ua
dc.description.abstract В статье рассмотрены вопросы, касающиеся истории призрения, воспитания и обучения детей с нарушениями умственного развития с учетом их диагноза, на основании чего в историческом аспекте проанализированы работы, в которых представлены классификации детей указанной нозологии. Рассмотрена иерархичность становления понятия «умственная отсталость»: от общего обозначения нарушений умственного развития как «дефективность» к частному понятию «умственная отсталость», что отображено в анализируемых классификациях детей. Подтвержден приоритет европейских врачей-психиатров в создании классификаций. Проанализировав европейские классификации, отечественные специалисты создали собственные, постепенно отойдя от обозначения детей с нарушениями умственного развития как «дефективные» к использованию понятия «умственно отсталые». Анализ классификаций позволяет утверждать о существовании различных направлений классификации детей с нарушениями умственного развития: медико-клинического, психолого-педагогического, социального. Использование современными исследователями идей, представленных в классификациях, положительно повлияет на разработку более информативных и усовершенствованных классификаций детей с нарушениями умственного развития, что позволит усовершенствовать методики обучения их различным предметам, в частности литературы. ua
dc.description.abstract Currently, historical experience of education for people with mental disorders is important to reform pedagogical education in Ukraine, in particular special education. Consequently, the author has analyzed the scientific sources devoted to the questions of history of formation and development of the correctional and educational activity for children with mental disorders. Analysis of historical sources has shown that the authors have quite different points of view on this issue. Firstly, attention was drawn to the physical and psychological well-being of children reflected into the classifications of children with disorders of psychophysical development. These classifications were prepared individually without proper analysis of theoretical and practical experience of teaching and learning children. European authors analyzed children’s well-being according to different points of view that was reflected in the proposed classifications. Some scholars were representatives of the medical-clinical direction (F. Pinel, J. Esquirol, etc.). Others researchers such as G. Demor adhered to psychological and pedagogical views. The European ideas influenced the work of domestic experts in the field of special education. Psychiatrists P. Kovalevsky, G. Rossolimo and G. Groshin categorized children with special needs according to the psychological point of view. Scientists I. Sikorsky and V. Kashchenko analyzed the characteristics of children with mental disorders according to psychological and pedagogical views. Based on analysis of the European experience of education for children with intellectual disabilities, I. Sikorsky created his own psychological and pedagogical classification. V. Kashchenko classified children according to the medical and pedagogical studies. In Russia, it was the first time he used the term “defective” for referring the children’s physical and mental disorders. The Ukrainian physician, Professor of Medicine M. Tarasevych adhered to the evolution and biological points of view in the proposed classification. Having carefully analyzed the classification of the European and national experts, he emphasized on the neuropsychological constitution of the child. According that point, three groups of defective children were identified by M. Tarasevych: children with defects of physical development, children with defects of the sensory organs, children with defects and anomalies of neuropsychiatry. Nowadays, analysis of the essence of existing classifications has been allowed to classify mentally retarded children by the scientists, taking into account the specifics of children’s development and innovative approaches to special education and correction. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher ПП Медобори-2006 ua
dc.subject історія ua
dc.subject класифікація ua
dc.subject діти ua
dc.subject дефективність ua
dc.subject розумова відсталість ua
dc.subject порушення розумового розвитку ua
dc.subject история ua
dc.subject классификация ua
dc.subject дети ua
dc.subject дефективность ua
dc.subject умственная отсталость ua
dc.subject нарушения умственного развития ua
dc.subject history ua
dc.subject classification ua
dc.subject deficiency ua
dc.subject mental retardation ua
dc.subject mentally retarded children ua
dc.subject.classification 376-056.016:821.161.2 ua
dc.title З історії становлення в Україні класифікацій розумово відсталих дітей ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу