DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 27(37) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17853
Title: Творчий потенціал особистості як наукова категорія
Authors: Гопка, О. М.
Keywords: творчий потенціал
особистість
наукова категорія
творческий потенциал
личность
научная категория
creativity
personality
scientific category
Issue Date: 2016
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Гопка, О. М. Творчий потенціал особистості як наукова категорія / О. М. Гопка // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 27(37). - С. 11-14.
Abstract: У статті розглядається проблема сутності творчого потенціалу особистості як наукової категорії з мовно-етимологічних, філософських, психологічних та педагогічних позицій. Їх узагальнення дозволило вважати творчий потенціал інтегративною властивістю людини, яка характеризує міру її можливостей здійснювати творчу діяльність, визначає її готовність та здатність до творчої самореалізації й саморозвитку. Творчий потенціал особистості з одного боку виступає важливою передумовою творчого процесу, а з іншого – його результатом. Збагачення необмежених творчих потенцій, ресурсів особистості зумовлює набуття творчого стилю життя як здатності до життєтворчості.
В статье рассматривается проблема сущности творческого потенциала личности как научной категории со словарно-этимологических, философских, психологических и педагогических позиций. Их обобщение позволило считать творческий потенциал интегративным свойством человека, которое характеризует меру его возможностей осуществлять творческую деятельность, определяет его готовность и способность к творческой самореализации и саморазвитию. Творческий потенциал личности с одной стороны выступает важной предпосылкой творческого процесса, а с другой – его результатом. Обогащение неограниченных творческих потенций, ресурсов личности обусловливает разработку модели творческого стиля жизни как способности к жизнетворчеству.
The article focuses at the problem of creative potential of personality. It contains the definitional analysis of the phrase "creativity potential" which based on encyclopaedic, dictionary and linguistic literature. To determine the nature of creativity potential as a scientific category author considered it from philosophical, psychological and pedagogical positions. The author formulated own interpretation for "creativity potential" of the pesonality which is reflected in the presence of creative potential that exists as possible and actually appear in the ability of the personality to create an original and new things. Author understand creativity potential as integrative feature of pesonality, which characterizes the opportunity degree of carrying out creative activity, determines the need, willingness and ability of self-actualization and self-development, and provides effective interaction of the personality with others. The core of the creative potential acts the ability of the personality to creativity. Thus, philosophical, psychological and pedagogical scientific thought emphasizes the need to identify, consideration and realization of potential reserves of human as the basis of life implement. The scientists works confirmed the idea of the importance of knowledge of self inner world, bound clarification the depth potential of their pupils. At the depths of the potential powers of human, according to scientists "lives the creative force" that moves individual development of personality, because the art highlights the highest human capabilities, actualizes the depth potential reserves. The art acts as generic nature and generic feature of the personality and therefore the generic feature of its potential. The analysis of scientific literature on the creative potential has allowed author to understand that creativity is a prerequisite for the creative process, on the one hand, and its result on the other. And if the person realizes in his life more resources than it has for a particular period of life, when it confronts a distant goal and directs the creative efforts on the implementation of their own dreams, it helps to the person to realize its creative potential.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17853
Appears in Collections:Випуск 27(37)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gopka.pdf225.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.