Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Лінгвофілософське вчення Олександра Потебні як джерело естетики Дмитра Овсянико-Куликовського

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Матюшко, Б. К.
dc.date.accessioned 2018-01-31T10:01:12Z
dc.date.available 2018-01-31T10:01:12Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Матюшко, Б. К. Лінгвофілософське вчення Олександра Потебні як джерело естетики Дмитра Овсянико-Куликовського / Б. К. Матюшко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 7 : Релігієзнавство. Культурологія. Філософія : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 38(51). - С. 147-156. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17740
dc.description.abstract У статті представлені основні моменти трансформації провідних ідей філософії мови Олександра Опанасовича Потебні (1835-1891) на позитивістське естетичне (по суті справи, представлене психологією творчості) вчення Дмитра Овсянико-Куликовського (1853 – 1920). Аналіз текстів основної праці з філософії мови Потебні – "Думка і мова" та семи творів Овсянико-Куликовського, присвячених проблемам філософського осмислення мови, творчості та мистецтва, що спирається на ідеї Дмитра Чижевського, Василя Зеньковського, Івана Іваньо, Альди Колодної, Даніели Стейли та Вікторії Свищо, висловлені ними у власних наукових дослідженнях філологічних та філософських поглядів обох мислителів, дозволяє визначити їх спільність. Нею є питання про походження мови загалом і слова зокрема, значення апперцепції, асоціації і злиття уявлень як джерел формування понять і суджень, можливості пізнання істини через співвідношення сутності і явища. В естетичному вченні Овсянико-Куликовського провідну роль відіграє відмова від категорій істини і краси в їх класичному сенсі на користь ототожнення наукової і художньої творчості на підставі оперування образними уявленнями. ua
dc.description.abstract В статье представлены основные моменты трансформации ведущих идей философии языка Александра Афанасьевича Потебни (1835-1891) в позитивистское эстетическое (по сути дела, представленное психологией творчества) учения Дмитрия Овсянико-Куликовского (1853 – 1920). Анализ текстов главного труда Потебни по философии языка – "Мысль и язык" и семи работ Овсянико-Куликовского, посвященных проблемам философского осмысления языка, творчества и искусства, опирающийся на идеи Дмитрия Чижевского, Василия Зеньковского, Ивана Иваньо, Альды Колодной, Даниэлы Стейлы и Виктории Свищо, высказанные ими в своих научных исследованиях филологических и философских взглядов обеих мыслителей, позволяет определить общее в них по ряду вопросов. Таким является происхождение языка в целом и слова в частности, значение апперцепции, ассоциации и слияния представлений как источников формирования понятий и суждений, возможности познания истины через соотношения сущности и явления. В эстетическом учении Овсянико-Куликовского ведущую роль играет отказ от категорий истины и красоты в их классическом смысле в пользу отождествления научного и художественного творчества на основании оперирования образными представлениями. ua
dc.description.abstract This article represents the basic moments of transformation the main ideas of Olexandr Opanasovych Potebnia’s (1835 – 1891) philosophy of Language to positivistic esthetical (as a matter of fact, represented by psychology of Creation) doctrine of Dmytro Mykolayovych Ovsianyko-Kulykovsky (1853-1920). The analysis of text the major Potebnia’s work in philosophy of Language – "The Thought and the Language", seven Ovsianyko-Kulykovsky’s works about philosophical comprehending the Language, Creation and Art according to ideas of the two this thinkers linguistic and philosophical views researches by Dmytro Chyzhevsky, Vasyl’ Zen’kovsky, Ivan Ivanio, Al’da Kolodna, Albert Bayburin, Daniela Steila and Victoria Svyshcho defines their common points. There are genesis of Language in whole and Word in part, the meaning of Apperception, association and confluence of Notions as source of Concepts and Judgements formation, possibility of Truth cognition with Essence and Phenomena correlation. In Ovsianyko-Kulykovsky’s esthetical doctrine main role is rejection to Truth and Beauty categories in classical sense for scientific and artistic Creation in reason of operations with vivid Notions. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject мова ua
dc.subject слово ua
dc.subject внутрішня форма слова ua
dc.subject відчуття ua
dc.subject образ ua
dc.subject уявлення ua
dc.subject поняття ua
dc.subject судження ua
dc.subject апперцепція ua
dc.subject істина ua
dc.subject позитивізм ua
dc.subject психологія творчості ua
dc.subject язык ua
dc.subject внутренняя форма слова ua
dc.subject ощущение ua
dc.subject представление ua
dc.subject понятия ua
dc.subject суждение ua
dc.subject апперцепция ua
dc.subject истина ua
dc.subject позитивизм ua
dc.subject психология творчества ua
dc.subject Language ua
dc.subject Word ua
dc.subject internal form of Word ua
dc.subject Sensation ua
dc.subject Image ua
dc.subject Notion ua
dc.subject Concept ua
dc.subject Judgement ua
dc.subject Apperception ua
dc.subject Truth ua
dc.subject Positivism ua
dc.subject psychology of Creation ua
dc.subject.classification 101:81(7.01)(092) ua
dc.title Лінгвофілософське вчення Олександра Потебні як джерело естетики Дмитра Овсянико-Куликовського ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу