DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія » Випуск 32 (Частина2) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16567
Title: Особливості ранньої комплексної допомоги сім'ям з дітьми з особливими потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру
Authors: Перегінець, Н. І.
Keywords: спеціальна освіта
раннє втручання
рання допомога
діти з особливими потребами
система послуг сім’ям
специальное образование
раннее вмешательство
ранняя помощь
дети с особыми потребностями
система услуг семьям
special education
early intervention
early help
children with special needs
system of service to families
Issue Date: 2016
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Перегінець, Н. І. Особливості ранньої комплексної допомоги сім'ям з дітьми з особливими потребами в умовах навчально-реабілітаційного центру / Н. І. Перегінець // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 32. Ч. 2. - С. 46-52.
Abstract: У статті розглянуто проблему надання комплексної ранньої допомоги сім’ям, які виховують дітей раннього віку з особливими потребами. Проаналізовано забезпечення ранньої медичної, соціально-педагогічної допомоги дітям з вадами здоров’я і розвитку та їх родин в межах державної спеціальної системи освіти. Висвітлено досвід комплексної системи послуг сім’ї, обґрунтовано пріоритетні напрямки роботи в службі ранньої допомоги в навчально-реабілітаційному центрі. Окреслено концептуальні напрямки розвитку комплексної допомоги сім’ям з дітьми до 3 років з особливими потребами в умовах спеціальної освіти.
В статье рассмотрена проблема оказания комплексной ранней помощи семьям, которые воспитывают детей раннего возраста с особыми потребностями. Проанализированы обеспечения ранней медицинской, социально-педагогической помощи детям с проблемами здоровья и развития и их семей в рамках государственной специальной системы образования. Освещен опыт комплексной системы услуг семьи, обоснованы приоритетные направления работы в службе ранней помощи в учебно-реабилитационном центре. Определены концептуальные направления развития комплексной помощи семьям с детьми до 3 лет с особыми потребностями в условиях специального образования.
In the article the problem of providing comprehensive early support for families raising young children with special needs in Ukraine. Considered legal regulation of the practice of providing early intervention services for disabled children. Analyzed provide medical, social and educational assistance to children with disabilities and their families and development in the state special education system. The experience of the integrated system of family services early intervention services to children with special needs "Seed" Kryvyi Rih educational establishment "Kryvyi Rih multifunctional special training - rehabilitation center №1" of the Dnipropetrovsk regional Council. Grounded priorities areas of work in the service of early intervention which in the first place - a comprehensive diagnostics, sensory-motor development, mental development and correction of psychological assistance to families. Defined algorithm of early intervention services "Seed," which includes four stages: psycho-pedagogical study, orientation, correctional phase, social and domestic adaptation and rehabilitation of disabled children. The expediency of creation of medical rehabilitation, medical physical, psychological and educational facilities for the performance of programmatic route early care for children. Outlined the conceptual direction of comprehensive assistance to families with children up to 3 years with special needs in terms of special education.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/16567
Appears in Collections:Випуск 32 (Частина2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Perehinets.pdf570.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.