Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Роль художньої літератури у формуванні читацької діяльності розумово відсталих учнів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кравець, Ніна
dc.date.accessioned 2017-06-12T07:41:42Z
dc.date.available 2017-06-12T07:41:42Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Кравець Н. Роль художньої літератури у формуванні читацької діяльності розумово відсталих учнів / Ніна Кравець // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. - 2017. - № 1. - С. 141-150. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14521
dc.description.abstract У статті розглянуто питання впливу художньої літератури на формування читацької діяльності у розумово відсталих учнів. Мета дослідження: визначити роль художньої літератури у формуванні читацької діяльності в розумово відсталих учнів. У дослідженні використано методи: статистичні, спостереження, педагогічний експеримент. Результати експерименту свідчать, що успішне оволодіння читацькою діяльністю розумово відсталими школярами залежить від належної організації роботи з літературними творами, що передбачає кілька етапів вивчення твору: підготовка до сприймання твору; сприймання твору; підготовка до аналізу твору; аналіз твору; підсумковий етап. На кожному з етапів доцільно використовувати як традиційні методи роботи з літературними творами: евристичний, творчого читання, репродуктивний, дослідницький, так і нетрадиційні, інноваційні технології навчання літератури: діалогові технології, літературні ігри, комп’ютерні технології, засоби підтримуючої й альтернативної комунікації тощо. Традиційні й нетрадиційні методи навчання літератури реалізуються в апараті організації засвоєння, поданому до кожного твору в підручнику з літератури. Твори художньої літератури за належної організації роботи з ними забезпечують оволодіння розумово відсталими учнями читацькою діяльністю. ua
dc.description.abstract В статье рассматриваются вопросы влияния художественной литературы на формирование читательской деятельности умственно отсталых школьников. Цель статьи: раскрыть роль художественной литературы в формировании читательской деятельности умственно отсталых учеников. В исследовании использованы методы: наблюдение, статистические, педагогический эксперимент, анализ, синтез, сравнение, обобщение. Осуществлен анализ литературных источников по указанной проблеме. Обозначено, что формирование умений и навыков читательской деятельности в умственно отсталых учеников интенсивно происходит в процессе работы школьников с произведениями художественной литературы на уроках классного и внеклассного чтения. Результаты эксперимента свидетельствуют, что успешное овладение читательской деятельностью умственно отсталыми школьниками зависит от надлежащей организации работы с литературными произведениями, что предполагает несколько этапов изучения произведения: подготовка к восприятию произведения; восприятие произведения; подготовка к анализу произведения; анализ произведения; итоговый этап. На каждом этапе целесообразно использовать как традиционные методы работы с литературными произведениями: эвристический, творческого чтения, репродуктивный, исследовательский, так и нетрадиционные, инновационные технологии обучения литературы: диалоговые технологии, литературные игры, компьютерные технологии, средства поддерживающей и альтернативной коммуникации. Традиционные и нетрадиционные методы обучения литературы реализуются в методическом аппарате, поданному к каждому произведению в учебнику по литературе. Вопросы и задания аппарата организации усвоения разноплановые, поскольку рассчитаны на учеников как с высшим, та и с низшим уровнем развития познавательных возможностей, например: вопросы и задания на установление связей между изучающимися явлениями и понятиями, благодаря чему определяются причинно-следственные связи; вопросы и задания на повторение и закрепление учебного материала; вопросы эвристической направленности, стимулирующие мыслительно-речевую активность школьников; вопросы и задания для самоконтроля, самостоятельной работы. Важной составляющей читательской деятельности является формирование у школьников библиотечно-библиографических умений и навыков. Таким образом, произведения художественной литературы за надлежащей работы с ними обеспечивают овладение умственно отсталыми учениками читательской деятельностью. ua
dc.description.abstract The article deals with the problems of literature fiction influence on the formation of mentally retarded pupils' reading activity. The literature sources on this problem were analyzed. It is noted that the formation of skills and habits of reading activity to mentally retarded pupils is the most intense in the process of pupils' work with literature fiction on the lessons of classroom and extracurricular reading. The results of the experiment suggest that successful mastery of mentally retarded students' reading activities depends on the correct organization of work with the literary fictions foreseeing several stages of its learning, namely: preparation for perception of a work; perception of a work; preparation for the analysis of a work; analysis of a work; a final stage. At each stage it's advisable to use traditional methods of work with literary fictions: heuristic, creative reading, reproductive, research, and non-traditional, innovative technologies of teaching literature: dialogue technology, literary games, computer technology, etc. Traditional and nontraditional methods of teaching literature are implemented in the apparatus of organization for assimilation, su&mitted to each work in the textbook of literature. Questions and tasks in the apparatus of organization for assimilation are diverse as they are designed for pupils with both higher and lower level of their cognitive capabilities development, for example: questions and tasks for establishing connections between phenomena and concepts that are studied, thanks to them the causal relationships can be determined; questions and tasks for revision and retention of educational material; questions of the heuristic orientation, stimulating mentally-speech activity of pupils; questions and tasks for self-control and self-independent work. Developing pupils' bibliographic skills and habits is an important part of a reader's activity. Consequently, literature fictions with proper organization of work with them ensure mastery of reading activities by mentally retarded pupils. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки ua
dc.subject художня література ua
dc.subject читацька діяльність ua
dc.subject розумово відсталі учні ua
dc.subject методи навчання літератури ua
dc.subject інноваційні технології ua
dc.subject етапи вивчення твору ua
dc.subject художественная литература ua
dc.subject читательская деятельность ua
dc.subject умственно отсталые ученики ua
dc.subject принципы и методы обучения литературы ua
dc.subject инновационные технологии ua
dc.subject этапы изучения произведения ua
dc.subject fiction ua
dc.subject readers activities ua
dc.subject mentally retarded students ua
dc.subject methods of literature teaching ua
dc.subject innovative technologies ua
dc.subject the phases studying of the work ua
dc.subject.classification 376-056.016:821.161.2 ua
dc.title Роль художньої літератури у формуванні читацької діяльності розумово відсталих учнів ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу