DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14229
Title: Формування компетенцій студентів ВНЗ з організації і проведення рухової активності
Authors: Вихляєв, Ю. М.
Keywords: рухова активність
компетентність
компоненти
мотіваційний
особистісно- орієнтаційний
діяльнісно-практичний
критерії
показники
двигательная активность
компетентность
компоненты
мотивационный
личностно- ориентационный
деятельно-практический
критерии
показатели
physical activity
competence
components
motivational
learner-orientation
operation and practical
criteria
indicators
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Вихляєв Ю. М. Формування компетенцій студентів ВНЗ з організації і проведення рухової активності / Ю. М. Вихляєв // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 316-321
Abstract: У статті розкриваються компетентності з організації і проведення рухової активності як інтегральної особистісної характеристики, виділяються і характеризуються складові їх змісту: мотиваційний, особистісно- орієнтаційний та діяльнісно-практичний компоненти, виділяються критерії та показники, що дозволяють ідентифікувати окремі види компетентності, які відрізняються один від одного змістом рухової діяльності.
В статье раскрываются компетентности по проведению двигательной активности как интегральной личностной характеристики, выделяются и характеризуются составляющие их содержания: мотивационный, личностно-ориентационный и деятельностно-практический компоненты, выделяются критерии и показатели, позволяющие идентифицировать отдельные виды компетентности, которые отличаются друг от друга содержанием двигательной деятельности.
The article explores ways to improve physical education in the universities of Ukraine and, in particular, the mastery of the students competencies, knowledge, skills and practical skills of self-study physical activity and exercise. Theoretical analysis and generalization of literature have shown, that all researchers associated competence, ie, knowledge, experience, education, opportunities, values the person with the specific content of its activities and with the qualitative characteristics of its performance. The result of these activities should be the improvement of Health Protection and physical fitness of students. Analіz scientific sources, its own research and experience allowed the author to highlight the competencies that must acquire the students while studying at the university non sports profile: 1) the ability to use different types that form of motor activity to enhance physical fitness, recreation and a healthy way of life that improving human health; 2) the ability to use the acquired knowledge and peculiarities of use of motor activity for the formation of health practice; 3) the ability to independently carry out physical exercises to correct the physical condition, fitness and health. For the practical implementation of selected competencies in the educational process of university students (except for schools sports profile, which requires a broader set of competencies), the author highlighted such components; motivational, learner-orientation, operation and practical, as well as the relevant criteria and indicators, which are reviewed and evaluated the students at four levels - low, sufficient, medium, high. The result of training in the context of competencies should be recognized the knowledge, skills and practical skills of students, namely: 1) knowledge of the laws that features the use of motor activity for the formation of health; 2) the ability and skills to perform specific sets of exercises and motor action in one form or another motor activity (sports); 3) the ability to build sequence of exercises, their scope and intensity; 4) knowledge and skills to determine the amount of physical activity as a separate training lessons, and during the week, the month, and its effect on the human body, depending on the age, condition fitness and health; 5) practical skills to carry out self-control over their own functional state during self-study a certain type of motor activity and in the recovery period.The level of formation represented by the competence of students to the organization of motor activity to determine the optimality of physical education in one or another university.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14229
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vykhliaiev.pdf297.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.