DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К1(70) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14153
Title: Корекція постави у студентської молоді засобами оздоровчої системи хатха-йога
Authors: Толчєва, Г. В.
Keywords: хатха-йога
постава
корекція
студент
корекція
хребет
експеримент
хатха-йога
осанка
коррекция
студент
коррекция
позвоночник
эксперимент
hatha-yoga
posture
correction
student
spine
experiment
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Толчєва Г. В. Корекція постави у студентської молоді засобами оздоровчої системи хатха-йога / Г. В. Толчєва // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К 1 (70) 16. - С. 198-201
Abstract: В статті запропоновано поліпшувати характеристики здоров’я студентів шляхом організації занять з хатха-йоги. Здійснено експериментальну перевірку розробленої оздоровчої програми з хатха-йоги протягом навчального року в умовах позааудиторної роботи зі студентською молоддю університету. Досліджено ступень ефективності корекції постави студентської молоді в процесі педагогічного експерименту.
Харьковская государственная академия физической культуры, г. Харьков. В статье предложено улучшать характеристики здоровья студентов путем организации занятий по хатха-йоге. Осуществлена экспериментальная проверка разработанной оздоровительной программы по хатха-йоге в течение учебного года в условиях внеаудиторной работы со студенческой молодежью университета. Исследована степень эффективности коррекции осанки студенческой молодежи в процессе педагогического эксперимента.
Negative trends are well-known ill health of students and incorrect posture in particular, are often linked to limited physical activity. The paper proposed to improve the performance of health of students by organizing classes in hatha-yoga. We applied the methods of theoretical analysis, synthesis and synthesis of information relating to research the physiological and pedagogical testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. In this article proposed to improve the performance of health of students by organizing classes in hatha-yoga. The experimental checking of developed wellness programs hatha-yoga during the school year in terms of extracurricular work with students of the university. Contingent subjects were 60 female university students of first and second courses at the age of 17-20 years. Program hatha-yoga includes a set of specially selected exercises aimed at correcting the musculoskeletal system and implemented in three sessions a week for half an hour. To monitor the effectiveness posture correction of students during the pedagogical experiment was conducted three comprehensive tests in each group (at the beginning, middle and end of the university year). The complex physiological and pedagogical tests were: "Rhombus Mashkov" brachial index lateroflexion spine mobility of the shoulder joint, bending the spine forward while standing, "The Bridge". A comparison of the data in the control and experimental group, determined the accuracy of translations of individual targets, calculate the percentage change over the entire period of employment on improving the program on hatha- yoga. In the experimental group of students at the end of the university year set to improve the characteristics of the test to the limits of the rules and procedures on the scale control testing it was classified as good posture.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14153
Appears in Collections:Випуск 3К1(70)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tolchieva.pdf450.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.