DSpace at library NPU Dragomanova » Автореферати та дисертації » Автореферати »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1413
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКобильнік, Лілія Миколаївна-
dc.date.accessioned2012-10-08T19:39:02Z-
dc.date.available2012-10-08T19:39:02Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citationКобильнік, Лілія Миколаївна. Психологічні особливості самоактуалізації особистості майбутніх психологів і педагогів : автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Л.М. Кобильнік ; наук. кер. Ю. О. Приходько ; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 20 с.ru_RU
dc.identifier.urihttp://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1413-
dc.description.abstractДисертація присвячена проблемі вивчення психологічних особливостей самоактуалізації особистості майбутніх психологів і педагогів. Розкрито зміст поняття „самоактуалізація особистості майбутнього психолога і педагога”, вивчено емоційні компоненти ставлень студентів до значущих для них об’єктів; виявлено особливості усвідомлення значення, сутності та специфіки процесу самоактуалізації у майбутніх психологів і педагогів; визначено рівні самоактуалізації їх особистості; вивчено стратегії самоствердження студентів, рівень соціальної креативності; визначено готовність до професійно-педагогічного саморозвитку. Простежено динаміку та гендерні особливості самоактуалізації особистості майбутніх психологів і педагогів. За отриманими результатами дослідження розроблено та апробовано методику стимулювання самоактуалізації студентської молоді в навчально-виховному процесі ВНЗ. Ефективність програми доведено позитивною динамікою показників самоактуалізації студентів експериментальних груп.ru_RU
dc.description.abstractThe dissertation is devoted to the problem of study of psychological features of self-actualization of the personality of future psychologists and teachers. The sense of notion “self-actualization of the personality of future psychologist and teacher” is exposed, the emotional components of students’ attitudes to the meaningful objects are studied; the peculiarities of awareness of meaning, essence and specification of self-actualization process of future psychologists and teachers are studied; the levels of self-actualization of their personality are defined; the strategies of students’ self-affirmation and the level of social creativity are studied; the readiness for the professional-pedagogical self-growth is defined. The dynamics and gender features of self-actualization of the personality of future psychologists and teachers is exposed. According to the results the method of stimulation of self-actualization of student youth is developed and approved in the educational process. The effectiveness of the program is proved by the positive dynamics in common, and by the separate components of self-actualization of students of experimental groups in particular, made on the basis of comparison with the results of control groups.ru_RU
dc.language.isoukru_RU
dc.publisherВидавництво НПУ ім. М.П. Драгомановаru_RU
dc.subjectсамоактуалізація особистостіru_RU
dc.subjectпрофесійна підготовкаru_RU
dc.subjectстратегія самоствердженняru_RU
dc.subjectпрофесійно-педагогічний саморозвитокru_RU
dc.subjectсоціальна креативністьru_RU
dc.subjectціннісні орієнтаціїru_RU
dc.subjectрівень домаганьru_RU
dc.subjectсамооцінкаru_RU
dc.subjectзахисні механізмиru_RU
dc.subjectself-actualization of personalityru_RU
dc.subjectprofessional trainingru_RU
dc.subjectstrategy of self-affirmationru_RU
dc.subjectprofessional-pedagogical self-growthru_RU
dc.subjectsocial creativityru_RU
dc.subjectvalue orientationsru_RU
dc.subjectlevel of claimsru_RU
dc.subjectself-evaluationru_RU
dc.subjectprotective mechanismsru_RU
dc.subject.classification159.923.2ru_RU
dc.titleПсихологічні особливості самоактуалізації особистості майбутніх психологів і педагогівru_RU
dc.typeOtherru_RU
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kobylnik.pdf267.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.